WEKO3
インデックスリンク
アイテム
ストラテジーで学ぶ日本語学習番組「ひきだすにほんご Activate Your Japanese!」の開発とその反響
https://doi.org/10.20649/0002000333
https://doi.org/10.20649/00020003335d1ead63-820e-4a1a-8e29-ab6d1f2289ca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-11 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ストラテジーで学ぶ日本語学習番組「ひきだすにほんご Activate Your Japanese!」の開発とその反響 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Development and Feedback on the Strategy-based Japanese Language Learning Program “ひきだすにほんご Activate Your Japanese!” | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
菊岡, 由夏
× 菊岡, 由夏
× 石山, 友之
× 本田, 雅美
|
|||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育論集 en : The Japan Foundation Journal on Japanese-language Education 号 20, p. 19-35, 発行日 2024-03-27 |
|||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 国際交流基金 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | The Japan Foundation | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 27586235 | |||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本稿では、2022年に公開された「ひきだすにほんご Activate Your Japanese!」について、メインコーナーの「スアン日本へ行く!」を中心に、その開発の背景と設計、活用を通して得られた反響について論じる。「スアン日本へ行く!」はストラテジー(方略)を学習項目としたところに特徴がある。ストラテジーは、CEFRの考え方を参照して定義し、ストラテジーの選定もCEFRのストラテジーの能力記述文に基づいて行った。また、コンテンツは、視聴を通して、課題の認識、課題を乗り越えるためのストラテジーの検討、実行という、CEFRの考え方に基づいたストラテジー使用の一連の流れが理解できるように構成されている。その他、2つのサブコーナー「気持ちが伝わるオノマトペ」「津々浦々日本のセンパイ」についても開発の概要を論じる。 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | This paper discusses the background of the development, design, and feedback obtained through the use of “ひきだすにほんご Activate Your Japanese!”, which was released in 2022, with a focus on its main segment, “Xuan Tackles Japan!”. The main segment is unique in that it sets communication strategies as its learning items. Strategies were defined with reference to the concept of the Common European Framework of Reference (CEFR), and the selection of strategies was also based on the CEFR illustrative descriptor scales for strategies. The content is structured in such a way that the viewer can understand the sequence of using strategies based on the CEFR concept, i.e., recognizing a problem, and considering and implementing a strategy to overcome the problem. In addition, the outline of the development of two subsegments, “ONOMATOPOEIA : Share Feelings”, and “Welcome to My Japan!” is also discussed. | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | ストラテジー(方略) | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | CEFR | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | JF日本語教育スタンダード | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | B1 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 特定技能 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.20649/0002000333 | |||||||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC |