WEKO3
インデックスリンク
アイテム
海外の日本語教育におけるリソースの活用
https://doi.org/10.20649/00000242
https://doi.org/10.20649/000002423c494a4e-1f90-42b6-a0c9-af8b85260194
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 海外の日本語教育におけるリソースの活用 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Japanese Language Learning Resources for Overseas Learners and Teachers | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000242 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10390791 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | カイガイ ノ ニホンゴ キョウイク ニ オケル リソース ノ カツヨウ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
トムソン, 木下 千尋
× トムソン, 木下 千尋
× Chihiro, KINOSHITA THOMSON
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
ニューサウスウエールズ大学 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
University of New South Wales | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 教科書に代表される従来の「教材」は、教室での日本語使用のために作られ、教えるための材料であった。ここで扱うリソースは、実社会での日本語使用のための学習に使い、実際の日本語使用にも役立ち、また、日本語使用の対象となる、つまリ学ぶ材料である。「教材」から、リソースヘの移行は、学習者の教室からの解放をも意味し、リソースの活用は社会言語学、第二言語習得、教育学の側面 からも有意義である。 リソースには「人的リソース」、「物的リソース」、「社会的リソース」の三種類がある(田中・斉藤1993)といわれるが、新たに「情報サービス・リソース」の項を設け、海外の、とくにシドニーのリソースを四つの角度から検討し、そのリソースを全体シラバスの中、外の両者で活用する方法を紹介し、検討する。リソースは、例えば、シラバスの中では、ゲストスピーカー、ビジター・セッション、家庭訪問などという形で、また、シラバスの外ではプロジェクトの形で活用できる。学習者が自主的にリソースを開発し、自律的に活用し、学習していくには、上記の両者が必要だろう。「教材」からリソースヘの移行は、学習者の教室からの解放、自律と共に、教師の役割の再考とも大きく関わっているといえる。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | What are learning resources in the teaching of Japanese as a foreign language? In the past, learners of Japanese tended to depend on such limited resources as Japanese text-books and dictionaries, which are traditionally called "teaching materials." While teaching materials are for teaching, this paper focuses on learning resources, which the learners use for learning and which the teachers use to assist the learners to learn. Use of learning resources is supported by the recent research in socio-linguistics, second language acquisition, and education. This paper examines overseas learning resources in terms of human resources, physical resources, community resources, and information service resources. It then discusses how to relate these resources to a Japanese-language program. It suggests that a language program should incorporate such learning resources into activities within a course syllabus, as well as into activities outside the course syllabus. Such examples as guest speakers, visitor sessions, Japanese-language newsletters, and projects are provided. Resource incorporation into a language program, both within and outside the course syllabus, is encouraged in order to promote learner autonomy and mutual interaction among the resources and the learners. To do this, teachers will need to re-assess their role in a language program. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集 en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe 巻 7, p. 17-29, 発行日 1997-06-30 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金日本語国際センター | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 2 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00000611526 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 09172920 |