ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第7号

日本語学習者にみられる「断り」の表現 : 日本語母語話者と比べて

https://doi.org/10.20649/00000247
https://doi.org/10.20649/00000247
c229e75d-7b12-453b-b9f5-3fb03605f181
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai07_laohaburanakit.pdf Sekai07_laohaburanakit (860.9 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 日本語学習者にみられる「断り」の表現 : 日本語母語話者と比べて
言語 ja
タイトル
タイトル Forms of Refusal : A Comparison of Refusal Forms Used by Learners of Japanese and Japanese Native Speakers
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000247
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル ニホンゴ ガクシュウシャ ニ ミラレル コトワリ ノ ヒョウゲン : ニホンゴ ボゴワシャ ト クラベテ
言語 ja-Kana
著者 カノックワン, ラオハブラナキット

× カノックワン, ラオハブラナキット

ja カノックワン, ラオハブラナキット

ja-Kana カノックワン, ラオハブラナキット

Search repository
LAOHABURANAKIT, Kanokwan

× LAOHABURANAKIT, Kanokwan

en LAOHABURANAKIT, Kanokwan

Search repository
著者所属(日)
ja
筑波大学大学院文芸・言語研究科
著者所属(英)
en
Graduate School, University of Tsukuba
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 「断り」行動は、相手の意向に反して遂行されなければならないため、人間関係を損ねる危険性を持ち、とりわけ学習者は第二言語で表現しなければならないのでコミュニケーション上の誤解や失敗を招きやすい。ここでは、電話での実際の会話を資料として、書き込み式やロールプレイ方式では観察のしにくい「断り」の表現を観察し、その使用の特徴を母語話者と比較しながら学習者の問題点を考察した。その結果 、学習者は断りの「理由」の命題に後接する形式(例:理由 + ので)を比較的上手に用いるのに対して、相手に対する心配りを示す終助詞や断りの表明である「不可」の命題に前接及び後接する形式(例:やっぱり無理かな)、そして「断り」の前触れとなる「否定的なマーカー」(例:うーん、あはー)の使用は困難となっていることが分かった。これら「断り」でみられる形式は、先行研究や日本語教科書によってほとんど触れられていず、注目すべきところと思われる。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Since the act of refusal must be accomplished against the wishes of the other person, and further, language learners must express themselves in their second language, refusal often lead to misunderstanding and failure in communication.
This study uses data from actual telephone conversations to compare the forms of refusal used by learners of Japanese with those of Japanese native speakers. The goal of this study is to examine the problems learners have expressing refusal which cannot be easily observed in data obtained by means of questionnaires or role-plays.
It was found that learners of Japanese can use comparatively well forms which follow the proposition of "reason" (e.g., reason+node). However, they had difficulty using forms which express the speaker's consideration to other---that is, sentence-final particles, forms which appear before and after the proposition of "impossibility" (e.g., yappari muri kana), and "negative markers" (e.g., uun, ahaa), which signal refusal.
Research and textbooks to date have not focused on the forms listed above, but these forms merit greater attention.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 7, p. 97-112, 発行日 1997-06-30
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 7
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611531
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:27:24.440498
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3