ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第11号

コミュニケーション能力の向上を目指して : 討論会を通してその可能性を探る

https://doi.org/10.20649/00000301
https://doi.org/10.20649/00000301
47f93c18-3d26-4967-a0d9-4b117f34a300
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai11_arai.pdf Sekai11_arai (955.6 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル コミュニケーション能力の向上を目指して : 討論会を通してその可能性を探る
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on Improving Communication Ability in Conversation Classes :An Approach through a Discussion Program
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000301
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル コミュニケーション ノウリョク ノ コウジョウ ヲ メザシテトウロンカイ ヲ トオシテ ソノ カノウセイ ヲ サグル
言語 ja
著者 新井, 芳子

× 新井, 芳子

ja 新井, 芳子

ja-Kana アライ, ヨシコ

Search repository
ARAI, Yoshiko

× ARAI, Yoshiko

en ARAI, Yoshiko

Search repository
著者所属(日)
ja
東呉大学
著者所属(英)
en
Soochow University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 台湾の私立東呉大學の日本語学科の会話授業において、コミュニケーション能力向上の可能性を探ってみた。コミュニケーション能力の向上は 「読解」 「伝達」 「理解」 「討論」 の 4 つの側面と深く関わっている。本稿で論述する討論会では、学習者があるテーマについて、要約あるいは大意を把握したものを発表し、クラスで討論し合い、いかなる結論を出すかに力を注いだ。 筆者はこの一連の過程において、 次の 4 つの提案をし、その実践の分析を試みた。
(1)コミュニケーション能力の向上には読解力と要約力を養う必要がある。
(2)コミュニケーション能力の向上には談話構成能力と伝達能力が求められる。
(3)コミュニケーション能力を向上させるにはまず人の話を聞くことから始めなければならない。そのためには、聞き取りと理解力を養わなければならない。
(4)コミュニケーションはお互いが理解し合える場を作りあげる。

40 回に及ぶ討論会を通して、提案はその妥当性が認められた。それはペア・ワークによる事前の周到な準備がそれを可能にしたと言える。
また、台湾人は日本人ほどあいづちを打たないが、 外国語(日本語)によるコミュニケーションにおいては、聞き手の 「あいづち」 や 「うなずき」 「微笑み」 が、話し手の精神的緊張感を和らげていることが、 提案の分析以外に観察された。それは自己の発話に自信の持てない学習者ほど顕著に現れていた。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper deals with improving communication ability through a discussion program for Japanese major students at Soochow University, Taiwan. There are four phases in communication ability: reading and understanding, transmission, comprehension, and discussion. In this paper, a discussion program requires students to present a briefing on a specified topic, discuss the contents in the class, and finally reach a conclusion. In order to examine the final results, four propositions were made:
(1)Training for comprehension and briefing abilities is needed to improve communication ability.
(2)Comprehension and transmission abilities are needed to improve communication ability.
(3)Improving communication ability starts with listening to others' talking. Therefore,training for listening and comprehension is needed.
(4)Communication is a way to reach mutual understanding.

After conducting discussions 40 times, the above propositions proved to be valid. It required careful and advance preparation students working in pairs. In general, Taiwanese use less aizuchi than Japanese during conversations. But when conversing in a foreign language (in Japanese), the listener's aizuchi, nod, or smile can ease the speaker's nervousness. This is particularly noticeable for students without confidence.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 11, p. 1-16, 発行日 2001-06-30
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 1
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611434
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:29:14.033687
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3