ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第12号

日本語教育日記の自己分析から見た「内省」

https://doi.org/10.20649/00000320
https://doi.org/10.20649/00000320
06f00e8f-5111-4fbb-bff5-6b75d94b05dc
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai12_okawara.pdf Sekai12_okawara (937.2 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 日本語教育日記の自己分析から見た「内省」
言語 ja
タイトル
タイトル Self-Analysis through a japanese Teaching Diary
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000320
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル ニホンゴ キョウイク ニッキ ノ ジコ ブンセキ カラ ミタ ナイセイ
言語 ja-Kana
著者 大河原, 尚

× 大河原, 尚

ja 大河原, 尚

ja-Kana オオカワラ, ヒサシ

Search repository
OKAWARA, Hisashi

× OKAWARA, Hisashi

en OKAWARA, Hisashi

Search repository
著者所属(日)
ja
大東文化大学
著者所属(英)
en
Daito-Bunka University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は、初めて日本語教師として教壇に立った新人教師(筆者)の一年八ヶ月にわたって書かれた日本語教育日記から、その間内省がどのように行なわれてきたかを自ら分析した。まず量的分析では、その間を内省を、各コメントを構成する要素の数、進行した内省の頻度、及びその内省のレベルから見てきた。その結果、この間徐々に連続した記述がなされるようになるものの、進行した内省は少なくなった。

しかし、学期が経過していくと、より深いレベルでの内省が多く見られるようになった。次に質的分析では、第三、第四要素を含んだ記述からトピック別に九つのトピックにおける内省の変化を見た。そこでの特徴として、一つのトピックにおいても期間を通じて「内省のサイクル」と見られる経過が見られたこと。抽象的で固定的な内容から、より具体的で柔軟なものに内省が変化したこと。内省の際の視野が広がったことの三点が指摘できた。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper attempted to analyze by both quantitative and qualitative approaches whether and how self-analysis took place through a teaching dairy that was written for a period of one year and eight months by myself as a novice teacher of Japanese as second language in Japan.
In the quantitative analysis (elaborateness of each entry, degree of reflective process, and levels of reflection), entries were gradually elaborated through the whole period. And although the proceeding reflective processes were less apparent, deeper reflective comments were written more frequently in the later period.
In the qualitative analysis, three characteristics of the changing of the reflection in the 9 topics were found. Firstly, some comments on the same topics changed through the time with patterns of a "reflective cycle" model (mapping-informing-contesting-appraising-acting) proposed by Bartlett (1990). Secondly, the reflection changed with more flexible and concrete comments referring the actual classroom teaching. Finally, the reflection came to have wider perspectives.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 12, p. 79-94, 発行日 2002-06-28
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 5
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000676568
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:29:32.307769
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3