WEKO3
インデックスリンク
アイテム
在日コリアン一世の指示詞の運用
https://doi.org/10.20649/00000341
https://doi.org/10.20649/000003415d26ad3d-a5c7-4557-b8a8-55f3afcfa011
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
Sekai14_kim (79.3 kB)
|
|
Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 在日コリアン一世の指示詞の運用 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Demonstrative Performance by First-generation Koreans in Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20649/00000341 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10390791 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | ザイニチ コリアン イッセイ ノ シジシ ノ ウンヨウ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
金, 智英
× 金, 智英× KIM, Jee Young |
|||||
著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 大阪大学大学院博士後期課程 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は在日コリアン一世(以下、一世とする)を研究対象とし、その日本語の運用を記述することを目的とするものである。一世の日本語は、音韻・語彙・語法など多方面にわたって独特な使用が見られ、中間言語や言語接触などといった分野から研究されてきた。一世の独特な日本語は、彼らが長い間にわたって経験してきた複雑な歴史的・社会的背景の中で、明示的な形での教育を介さない、自然習得されたものであり、今は日常生活を営むための手段として定着している。 このような一世の日本語を記述する一つの試みとして、本稿は指示詞の運用の実態を明らかにしようとするものである。今回のインフォーマントとなる一世はY、P、Bの三人である。三人の指示詞を分析した結果からは、次のような傾向が見られた。まず、いわゆる〈定型表現〉が確認された。また、ア系指示詞の使用には何らかの心的距離が関わる可能性が推測できる。最後に、ソ系指示詞とア系指示詞の使用領域における境界線が曖昧であった。その原因については母語からの転移という可能性の他に、より詳細な調査分析が必要とされる。 |
|||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to describe the performance of Japanese by first-generation Koreans in Japan (heretofore, firstgeneration). Peculiar use is seen in the Japanese of the first-generation, that is lexical item, usage, etc. With their long and complicated historical / social background experience, they acquired Japanese naturally without receiving explicit education, and a peculiar use of Japanese was established as a means for leading daily life. This paper aims at clarifying the use of the demonstrative by the first-generation. The informants are three first-generations, Y, P, and B. The following became clear as a result of analyzing their use of demonstratives. First, the use, which can be called fixed form expression, was checked. More-over, there is a possibility of a relationship between mental distance and an a-system demonstrative. Last, the boundary in the use domain of a so-system demonstrative and an a-system demonstrative is not clear. At the present stage, the possibility of being influenced by Korean, which is the mother tongue, is also being considered. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集 en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe 巻 14, p. 21-34, 発行日 2004-09-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際交流基金日本語事業部企画調整課 | |||||
言語 | ja | |||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00003716974 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09172920 |