ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第15号

「なぞ」と「なんぞ」の意味・機能:「など」との比較を求めて

https://doi.org/10.20649/00000360
https://doi.org/10.20649/00000360
d74317b2-bd3e-4886-9908-2bae49d30ab8
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai15_chenl.pdf Sekai15_chenl (93.9 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 「なぞ」と「なんぞ」の意味・機能:「など」との比較を求めて
言語 ja
タイトル
タイトル The Summary of the Meanings and Functions of the Japanese Particles"nazo" and "nanzo"
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000360
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル 「 ナゾ 」 ト 「 ナンゾ 」 ノ イミ ・ キノウ : 「 ナド 」 トノ ヒカク ヲ モトメテ
言語 ja-Kana
著者 陳, 連冬

× 陳, 連冬

ja 陳, 連冬

en CHEN, Liandong

Search repository
CHEN, Liandong

× CHEN, Liandong

en CHEN, Liandong

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 「なぞ」「なんぞ」は、「など」と同じように、1)複数の名詞を並列した〈多項〉、あるいは同類のものごとの存在が読み取れる〈1項〉の名詞に接続して、基本的に〈肯定述語〉で受けて、「例示」 を示す、2)対立面と比較対照しながら〈1項〉の名詞に接続して、基本的に〈否定述語〉で受けて、話し手の「否定的評価」を表す、という二つの基本的意味・機能を示すことを確認した。
また、明治期から現代(1980年以降)にかけて両意味・機能のかかわりを見れば、「例示」用法から、「否定的評価」が発展したことも見られる。これは現実世界のものごととの関係を表す客観的な用法から、話し手による主観的(主体的)な用法への展開と見ることができるだろう。
ただし、明治期では、「など」「なぞ」「なんぞ」および「なんか」のいずれの形式も用いられていたが、現代では、「なぞ」と「なんぞ」は使用されなくなり、「など」と「なんか」だけが使用されるようになっている。すなわち、明治期と比べて、現代では、文章語は「など」へ、口頭語は「なんか」へ、という役割分担の方向に向かっている。
意味・機能上の類似形式「など」によって、文章語から追い出された「なぞ」と「なんぞ」は、口頭語で強力なライバルの「なんか」に脅かされ、最後は消滅の道を歩んでしまったのだろう。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 There are two main usages, i.e. “reiji [illustration]” and “hiteiteki-hyoka [negative evaluation]” in the modern Japanese language particles “nazo” and “nanzo” as in “nado”. The former, the “nazo” or “nanzo” is preceded by more than one subject, mainly expressed by a noun, and followed by an affirmative predicate to illustrate that there is something else similar to the preceding subject or noun, and the latter, they are preceded by only one subject, and followed by a negative predicate, to illustrate the speaker’s evaluations. Development from the objective expression of relations among the subjects in the real world to the subjective expressions of the speaker is also introduced.
However, comparing the two time periods (Meiji-era and the Present (1980-2000)), there are many examples of both in “nazo”and “nanzo” in the Meiji-era, but almost none in the Present. The paper concludes the reasons for the disappearance (from us-age) of “nazo” and “nanzo” was not only a result of being purged by similar meanings and functions of “nado” in the written language, but also a similar word “nanka” in the spoken language.
言語 ja
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 15, p. 117-133, 発行日 2005-11-10
出版者
出版者 国際交流基金日本語事業部企画調整課
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 8
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00003974878
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:30:41.309973
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3