Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
オーストラリアの初中等教育における外国語教育の現在と国際交流基金シドニー日本文化センターの日本語教育支援-Intercultural Language Teaching and Learningの考え方を中心に- |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Current Trends in Australian LOTE(Languages Other Than English) Programs and Support for Programs by The Japan Foundation, Sydney -FOcus on the Intercultural Language Teaching and Learning Approach |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
オーストラリア |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
初中等教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
言語教育政策 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Intercultural Language Teaching and Learning(ILTL) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
国際交流基金シドニー日本文化センター |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000050 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
オーストラリア ノ ショチュウトウ キョウイク ニオケル ガイコクゴ キョウイク ノ ゲンザイ ト コクサイ コウリュウ キキン シドニー ニホン ブンカ センター ノ ニホンゴ キョウイク シエン INTERCULTURAL LANGUAGE TEACHING AND LEARNING ノ カンガエカタ ヲ チュウシン ニ |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
ジョナック, キャシー
ネギシウッド, 日実子
松本, 剛次
Jonak, Cathy
Negishi, Wood Himiko
Matsumoto, Koji
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
実践報告 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Practice Report |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
現在、オーストラリアでは「質の高い言語教育」の必要性が唱えられ、それを実現するために「Intercultural Language Teaching and Learning(ILTL)」という考え方が提唱されている。ILTLとは一言で言えば「文化学習、言語学習、言語学的学習を一つに統合して教えていこう」という考え方とその方法論である。この背景には、オーストラリアが多文化社会であるという事情と、外国語学習の目的を外国語の習得のみにおかず、その学習を通して、学習者の知的発達、コミュニケーション能力、異文化理解能力の向上につなげていこう、という学校教育における外国語学習の位置づけがある。国際交流基金シドニー日本文化センターでも、近年このILTLの考え方を教師研修、教材開発に積極的に取り入れている。また、州立美術館と共同でこのILTLの考え方を取り入れたマルチメディア教材を作成するなど、新しい試みも行っている。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Recently, the importance of quality language education has been emphasized in Australian LOTE (Languages Other Than English) programs. To reflect this emphasis, the Intercultural Language Teaching and Learning approach has been proposed. This approach connects the learning of culture to the learning of language and linguistics, and sees all three as integrated and holistic. This approach is being emphasized because Australia is a multicultural country, and the object of LOTE program is not only the acquisition of a foreign language but the promotion of cognitive development, communication skills and intercultural understanding. The Japan Foundation, Sydney is also taking up this approach in their professional development programs for Japanese language teachers. The most recent project is the development of teaching resources jointly with the Art Gallery of New South Wales in which the gallery’s Japanese artworks are used to produce a multimedia resource based on the ILTL approach. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 4,
p. 115-130,
発行日 2008-03-17
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
9 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00004855401 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |