ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第13号

映画視聴後の2つの話し合い活動における協働的学び-中国における「視聴説」授業の実践から-

https://doi.org/10.20649/00000649
https://doi.org/10.20649/00000649
63d5384f-03a4-4e6e-b00f-9ed28233045f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou13_shimizu.pdf kiyou13_shimizu (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-21
タイトル
タイトル 映画視聴後の2つの話し合い活動における協働的学び-中国における「視聴説」授業の実践から-
言語 ja
タイトル
タイトル Cooperative Learning in Two Types of Discussion After Watching a Movie − A Practice of “Media Japanese-Teaching” in China −
言語 en
言語
言語 jpn
著者 清水, 美帆

× 清水, 美帆

ja 清水, 美帆

ja-Kana シミズ, ミホ

Search repository
SHIMIZU, Miho

× SHIMIZU, Miho

en SHIMIZU, Miho

Search repository
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 13, p. 39-53, 発行日 2017-03-01
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、映画視聴後に行った2つの話し合い活動について、学習者間の話し合いの分析から特徴と学びを明らかにすることを試みた。中国の大学日本語専攻課程で実施されている、「視聴説」と呼ばれる映像メディアを用いた日本語授業の一環として、映画『時をかける少女』(2010実写版)を用い、視聴後に「内容理解タスク」と「感想の話し合い」の2つの異なる話し合い活動を実施し、分析を行った。その結果、「内容理解タスク」は、映画のあらすじを理解するという目標に向かうやり取りがされ、同時に言語学習の場としても機能していることが示された。「感想の話し合い」では、各グループで様々な話題と話の流れが見られ、創造的な学びを起こすためには、テーマの具体化と、学習者に本来備わる多様性が生かされる工夫が必要であることが示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 This study clarifies the features of and learning that comes from the analysis of learners’ interactive dialogue, according to two types of discussions that the participants of the study took part in after watching a movie. In the “Media Japanese-Teaching” class, as part of the Japanese language learning course conducted for students in China, the author selected the Japanese movie The Girl Who Leapt Through Time (the documentary edition of 2010); implemented two different activities, “comprehension task” and “communication on self-thought”, based on the movie; and performed an analysis. The “comprehension task” reveals that conversation was initiated with the aim of understanding the plot of the movie; meanwhile, the conversation played the role of a function of language learning. In “communication on self-thought”, various topics and the flow of conversation were examined in each group. It was suggested that the theme should be made vivid and should imply the diversity of each learner for creative learning.
言語 en
キーワード
主題Scheme Other
主題 映像作品
キーワード
主題Scheme Other
主題 話し合い
キーワード
主題Scheme Other
主題 協働
キーワード
主題Scheme Other
主題 中国
キーワード
主題Scheme Other
主題 「視聴説」
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000649
ID登録タイプ JaLC
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:36:45.506929
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3