ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第15号

「学習者中心」の普及と教師の自立をめざした研修デザイン-ベトナム中等日本語教育支援の再構築-

https://doi.org/10.20649/00000672
https://doi.org/10.20649/00000672
87d95bf3-9ab5-44fb-a8bd-2c52f8027d13
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou15_kuroda.PDF kiyou15_kuroda (522.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-18
タイトル
タイトル 「学習者中心」の普及と教師の自立をめざした研修デザイン-ベトナム中等日本語教育支援の再構築-
言語 ja
タイトル
タイトル The Training Program to Spread “Learner−Centered” and Facilitate Teachers’ Self−Support : Rebuilding Secondary Educational Support in Vietnam
言語 en
言語
言語 jpn
著者 黒田, 朋斎

× 黒田, 朋斎

ja 黒田, 朋斎

ja-Kana クロダ, トモナリ

Search repository
中尾, 菜穂

× 中尾, 菜穂

ja 中尾, 菜穂

ja-Kana ナカオ, ナホ

Search repository
KURODA, Tomonari

× KURODA, Tomonari

en KURODA, Tomonari

Search repository
NAKAO, Naho

× NAKAO, Naho

en NAKAO, Naho

Search repository
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

巻 15, p. 23-38, 発行日 2019-03
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13495658
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 24359750
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、ベトナムの中等日本語教育支援として2016年度末から2017年度にかけて全国の中学校および高校のベトナム人日本語教師を対象に、筆者らが定めた「教師の成長イメージ」にある「授業に慣れた教師」を「自立した教師」に引き上げることを目的として実施した全国研修およびそのフォローアッププログラムについて述べる。「学習者中心」をテーマとした全国研修の参加者(以下参加者)は、その後のフォローアッププログラムとして全国研修での学びを実践する公開研究授業、および全国研修非参加者(以下非参加者)との合同研修での報告、最終レポートの作成を行った。その結果、参加者の「学習者中心」の授業の実践を促すことができただけではなく、「学習者中心」のテーマが合同研修を通じて非参加者にも理解され実践につながる様子が見られた。本プログラムには教師の成長を促す一定の効果があると見られるが、その効果についてはプログラム実施を繰り返しながら継続して検証していく必要がある。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 This report provide the overview of the teacher training program for Vietnamese teachers of Japanese language at secondary schools (grade 6−12) conducted in the throughout school year of 2017.
The theme of this program is “how to conduct the learner−centered Japanese lesson” and 15 selected mid level teachers who have a certain teaching experience attended to step up to the higher level teachers who can develop their own teaching skills independently. The program mainly consists of two part ; the nationwide group training and the follow−up program including open demonstration classes and the subsequent region−based group trainings.
Observations revealed that the participants positively tried to put “the learner−centered approach” into their own teaching practice through individual follow−up program, and through the region−based training held afterwards, this positive attitude was widely shared with teachers who did not attend the nationwide group training as well. The first trial of the throughout year, it provided a positive impact on teachers, but further implementation and research will be needed to evaluate the effect of this teacher training program.
言語 en
キーワード
主題Scheme Other
主題 「学習者中心」
キーワード
主題Scheme Other
主題 自立した教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師の成長イメージ
キーワード
主題Scheme Other
主題 フォローアッププログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 公開研究授業
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000672
ID登録タイプ JaLC
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:37:14.365302
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3