WEKO3
インデックスリンク
アイテム
第2言語教育における教師教育研究の概観-非母語話者現職教師を対象とした研究に焦点を当てて
https://doi.org/10.20649/00000001
https://doi.org/10.20649/0000000159fd6a43-eb8b-48d7-881e-4a246043e704
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 第2言語教育における教師教育研究の概観-非母語話者現職教師を対象とした研究に焦点を当てて | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Research on Second Language Teacher Education -With a Focus on in-Service Non-Native Language Teachers- | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000001 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12014755 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | ダイニ ゲンゴ キョウイク ニ オケル キョウシ キョウイク ケンキュウ ノ ガイカン -ヒボゴ ワシャ ゲンショク キョウシ ヲ タイショウ ト シタ ケンキュウ ニ ショウテン ヲ アテテ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
横山, 紀子
× 横山, 紀子
× YOKOYAMA, Noriko
|
|||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究論文 | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | thesis | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本稿は、第2言語教育における教師教育研究を概観し、これまでの研究成果を確認することを目的とする。また、その際、国際交流基金の日本語事業に資する目的から、特に非母語話者教師(以後、NNT)を対象とした研究に焦点を当てる。まず、第2言語教育における教師教育全体を概観して、現在教師教育が向かっている方向を確認する。また、この分野で中心的に扱われているテーマおよび用いられる研究方法について整理する。その後に、NNT現職者教育を扱った研究に焦点を絞り、代表的な研究を紹介・考察し、この分野における研究動向をまとめる。さらに、日本語NNT現職教師教育に関するこれまでの研究は、ほとんど『日本語国際センター紀要』に集中して掲載されていることから、同紀要が蓄積してきた研究を第2言語教育全体における教師教育研究の動向の中に位置づけて評価する。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The objective of this article is to delineate the “state of the art” of second language teacher education through a review of recent research. This review focuses on in-service non-native language teachers in an attempt for the Japan Foundation to provide better support for Japanese language education overseas. First, the article overviews current perspectives on the global field of second language teacher education. Second, it reviews contents and methods of the research in this field. Third, it discusses the particular research on in -service non-native language teachers. The article concludes with evaluation of the articles having been published in this Nihongo Kokusai Center Kiyō, which forms a considerable part of the research in this field of non-native language teacher education. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要 en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin 号 1, p. 1-19, 発行日 2005-03-15 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 1 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00004366165 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13495658 |