WEKO3
インデックスリンク
アイテム
相対自動詞・他動詞選択判断の要因 -中国人大学生の場合-
https://doi.org/10.20649/00000091
https://doi.org/10.20649/000000911cc3a5b5-469d-46c7-9f29-106a6c20a260
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 相対自動詞・他動詞選択判断の要因 -中国人大学生の場合- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Judgment Factors when Choosing the Relative Intransitive Transitive Paired Verbs -In the case of Chinese University Students- | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 相対自動詞、相対他動詞、自他選択、判断の要因、学習者の視点 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000091 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12014755 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | ソウタイ ジドウシ・タドウシ センタクハンダン ノ ヨウイン -チュウゴクジン ダイガクセイノ バアイ- | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
伊藤, 秀明
× 伊藤, 秀明
× ITO, Hideaki
|
|||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究論文 | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Research Paper | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本研究では中国人日本語学習者にビデオを用いた文完成タスクとフォローアップインタビューを行い、相対自動詞・他動詞選択の判断の要因の分析をした。文完成タスクの分析では、高学年になっても自動詞は正答率がそれほど変わらないのに対し、他動詞では正答率が上がっていく傾向が明らかになった。また、フォローアップインタビューの分析では高学年になるにつれて、他動詞では判断要因の簡略化を行っているのに対し、自動詞ではそのような傾向が見られないことが明らかになった。このような文完成タスク・フォローアップインタビューの結果から、本稿では日本語学習者は他動詞選択を先行し、他動詞選択の判断の要因に当てはまらない場合は自動詞になると消極的に判断している可能性を示唆した。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The goal of this research is to analyze the judgmental factors involved in choosing between intransitive and transitive verbs. Sentence completion test using video clip was given to Chinese native speakers learning Japanese (hereafter learners) and followed by follow-up interviews. The results from follow-up interviews indicate that as the academic year advances, learners will develop "simplification" for the transitive verbs. However such a trend cannot be observed as for the intransitive verbs. The results also suggest the possibility of learners employing a passive method in determining/choosing intransitive verbs. Learners will start the determination process with the criteria of transitive verbs in mind, and will only reach the conclusion of a certain verb being an intransitive verb passively when it fails to fit the profile of a transitive verb. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要 en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin 号 8, p. 7-21, 発行日 2012-03-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 1 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00007759619 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13495658 |