ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第8号

「活動記録」に見られる学習者の文化認識に関する一考察 -学習者の異文化理解へのかかわりを目指して-

https://doi.org/10.20649/00000093
https://doi.org/10.20649/00000093
5f9d5795-4080-4860-aaba-f01d2bf661cc
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou08_nohata.pdf kiyou08_nohata (739.9 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 「活動記録」に見られる学習者の文化認識に関する一考察 -学習者の異文化理解へのかかわりを目指して-
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on learners' cultural recognition as recorded in the "Katsudo-kiroku"-Aiming to involve the teacher in the development of learners' intercultural understanding-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 文化認識、気づき、異文化間能力、活動記録、教師の役割
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000093
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル 「カツドウキロク」 ニ ミラレル ガクシュウシャ ノ ブンカニンシキ ニ カンスル イチ コウサツ -ガクシュウシャ ノ イブンカ リカイ ヘ ノ カカワリ ヲ メザシテ-
言語 ja-Kana
著者 野畑, 理佳

× 野畑, 理佳

ja 野畑, 理佳

ja-Kana ノハタ, リカ

Search repository
NOHATA, Rika

× NOHATA, Rika

en NOHATA, Rika

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究ノート
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Notes
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、学習者の異文化理解にかかわるための教師の役割について考察することを目的に、試行的調査として「学習者訪日研修(大学生)」における自律学習支援のしかけの一つである「活動記録」から、学習者のどのような文化認識が表れているかについて分析し、考察を行う。「活動記録」は文化・社会に関する気づきを日本語で自由に記述するものであるが、本論では参加者の記述にクリティカルな異文化間理解能力を構成する要素に関連する記述を取り上げて考察した。その結果、異文化に対する共感・否定の態度や自文化への言及、知識の確認や修正、言語能力を内省するなどの記述が見られ、クリティカルな異文化間能力への発達段階にある文化認識が表れているのではないかと思われる。教師には「活動記録」の記述をより内省が表れるよう導くための役割が求められている。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper is a pilot study examining the teacher's role in facilitating learners' intercultural understanding. The study analyzes learners' comments related to their cultural perception recorded in their "Katsudo-kiroku", one of the devices designed to support learners' autonomy in the Japanese program for university students.In their "Katsudo-kiroku", learners record their awareness of Japanese culture and society in Japanese. In this paper I discuss comments related to factors comprising critical intercultural competence. Based on their comments I was able to understand their positive and negative attitude toward other cultures, their process of modifying their understanding of Japanese language and culture, and reflections on their language ability. I found that the cultural perception evident in their records evolved to the level of critical intercultural competence. Therefore, to encourage learners to be more reflective when writing comments is an important role for the teacher.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 8, p. 41-53, 発行日 2012-03-01
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 3
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00007759739
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:24.816388
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3