ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第8号

中国大学日本語教師のポートフォリオに対する認識調査 -教師研修ポートフォリオ導入に向けて-

https://doi.org/10.20649/00000095
https://doi.org/10.20649/00000095
29eee1d2-ffcd-4e65-b534-56227b350b24
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou08_matsuurat.pdf kiyou08_matsuurat (986.5 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 中国大学日本語教師のポートフォリオに対する認識調査 -教師研修ポートフォリオ導入に向けて-
言語 ja
タイトル
タイトル Research on Recognition of Portfolio among University Teachers in China: Toward Introducing Portfolio Assessment in Teacher Training Course
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポートフォリオ、教師研修、評価、中国大学日本語教師
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000095
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル チュウゴク ダイガク ニホンゴキョウシ ノ ポートフォリオ ニ タイスル ニンシキ チョウサ -キョウシケンシュウ ポートフォリオ ドウニュウ ニ ムケテ-
言語 ja-Kana
著者 松浦, とも子

× 松浦, とも子

ja 松浦, とも子

ja-Kana マツウラ, トモコ

Search repository
佐藤, 修

× 佐藤, 修

ja 佐藤, 修

ja-Kana サトウ, オサム

Search repository
MATSUURA, Tomoko

× MATSUURA, Tomoko

en MATSUURA, Tomoko

Search repository
SATO, Osamu

× SATO, Osamu

en SATO, Osamu

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究ノート
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Notes
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、教師研修ポートフォリオの導入を検討するため、中国における大学日本語教師のポートフォリオに対する認識を、インタビュー結果とアンケート記述をSCATの手法により分析することで明らかにした。教師たちは、ポートフォリオについて理解する前には、漠然と振り返りに使えるというイメージを持っているだけであった。しかし講義を受けた後は、ポートフォリオを利用して「学びのプロセスの可視化」、「時間軸の中で学習を捉える」、「学習者と教師とのコミュニケーション」、「仲間のポートフォリオとの比較検討」などが可能であるというように、ポートフォリオに対する期待が示された。同時に、利用方法について不安があることが確認された。また、教師研修での学びはそれを現場でどう生かせるかという視点で評価されるべきだと教師たちが考えていることもわかった。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper clarifies the image of Portfolio among university teachers in China in order to introduce portfolio assessment in a teacher training course. The authors analyzed the result of an interview research and a questionnaire survey using SCAT, Steps for Coding and Theorization. Before the training course, the teachers had had a vague idea of Portfolio that it could be used for self-reflection, however, after taking the lecture, they expected the possibility of "visualization of learning process", "recognition of learning in chronological order", "communication between a teacher and a learner", "comparative review of other learner's Portfolio". They also showed an anxiety on how to use the Portfolio at the same time. The authors found that the teachers thought what one had learned in a teacher training course should be evaluated from the perspective of how one can use it in his classroom.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 8, p. 71-86, 発行日 2012-03-01
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 5
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00007759859
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:20.559615
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3