Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教師研修におけるポートフォリオの意味 - 教師研修ポートフォリオとティーチング・ポートフォリオ - |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Meaning of Portfolio in Teacher Training Courses: Teacher Training Course Portfolio and Teaching Portfolio |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ポートフォリオ、教師研修、評価、中国大学日本語教師 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000103 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
著者 |
松浦, とも子
佐藤, 修
柳坪, 幸佳
MATSUURA, Tomoko
SATO, Osamu
YANAGATSUBO, Sachika
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
研究ノート |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Research Note |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では、中国で行った大学日本語教師研修にポートフォリオを導入した経過を振り返り、参加者の教師研修ポートフォリオを、キーワードの取り込み(アプロプリエーション)の実態、再文脈化の実態、実践的思考様式の実態という3つの観点から分析することで、教師研修におけるポートフォリオの意味を考察した。その結果、研修参加者は教師研修ポートフォリオを作成することで、研修からの知見を再文脈化し、実践経験を表象化していることが明らかになり、教師の成長過程における実践の表象化を支える手段としての教師研修ポートフォリオの意義の認識が可能となった。ポートフォリオ導入時の目的は、第一に研修の評価方法の模索、第二に参加者にポートフォリオを体験的に理解してもらうことであった。二点の目的はそれぞれ達成されたが、それに加えてポートフォリオ作成の過程が教師の成長過程に与える影響も、分析を通して新たに明らかになった。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper considered the meaning of Portfolio in teacher training courses through self-reflection about the process of introducing the Portfolio in a teacher training course for university teachers in China by analyzing from three aspects: Revelation of keyword introjection, "Appropriation", re-contextualization, and practical thought process. As a result, it was observed that participants re-contextualize findings from the course by composing Teacher Training Course Portfolio, and represent practical experience that enables the meaning of Teacher Training Course Portfolio to be recognized as a means to support the representation of practical experience in the growth process of a teacher. Both objectives of looking for a way of assessing the course and for participants to experience Portfolio were achieved. In addition, an analysis revealed that the process of making Portfolio influences the growth process of a teacher. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 9,
p. 7-23,
発行日 2013-03-01
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
1 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00008343439 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |