Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
インドネシアの高校・大学日本語教師への質問紙調査に見る日本語学習の意味づけの変化 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
The Changes of Perspectives on Japanese Language Learning of Indonesian Japanese Language Teachers in High Schools and Universities |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
インドネシア人日本語教師、日本語学習の意味、地域差の解消、グローバル社会 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000124 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
インドネシア ノ コウコウ・ ダイガク ニホンゴ キョウシ ヘノ シツモンシ チョウサ ニ ミル ニホンゴ ガクシュウ ノ イミヅケ ノ ヘンカ |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
古川, 嘉子
木谷, 直之
布尾, 勝一郎
FURUKAWA, Yoshiko
KITANI, Naoyuki
NUNOO, Katsuichiro
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
研究ノート |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Research Note |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究で行った調査では、インドネシアの日本語教育の当事者である、高校と大学のインドネシア人日本語教師を対象とした。そこでは、過去(1970年代~90年代)と現在(2000年以後)の日本語学習の意味づけについて聞き、その間の社会、日・尼関係、教育政策の変化の中で、日本語学習の目的・動機・社会的意味がどのように変わってきたのかを見た。過去には、日本語学習の意味として、高校教師・大学教師両者とも「仕事」を挙げていた。現在は、高校教師は「日本への留学」を第一に挙げ、一方、大学教師は「仕事を得ること」に加え、ポップカルチャーを挙げた。また、社会の日本語学習に対する受け止め方は、過去には地域差が見られたが、日本語教育の広まりとともにその差が縮小してきたことがわかった。さらに、日本語は、インドネシアにおいて学校や学習者がグローバル社会とつながっていくための一つのきっかけとして意味づけられている様子が見えた。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We conducted a research to Indonesian Japanese teachers (IJT) of high schools and universities. We examined how IJT's views on the meaning of Japanese language learning, which includes objectives,motivations and social meaning of learning Japanese, have been changed in the past (1970 s-90 s) and present (since 2000). In these years, the society, the relationship between Japan and Indonesia, and educational policies there has altered. At the present, the most common answer from high school IJTs was "studying in Japan", on the other hand, that from university IJTs was "the pop culture" in addition to "toget a job". The regional differences in the local societal attitude toward Japanese language have been reduced along with the spread of Japanese education there. Furthermore, IJTs viewed that learning Japanese language could open the possibilities for schools and learners to connect to the global society. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 11,
p. 7-19,
発行日 2015-03-01
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
1 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00009662139 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |