ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第1号

指示詞の論理

https://doi.org/10.20649/00000149
https://doi.org/10.20649/00000149
996a0c48-53d2-4eee-8e9d-f7aedeba5954
名前 / ファイル ライセンス アクション
Kiyou01_shimamori.pdf Kiyou01_shimamori (987.3 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 指示詞の論理
言語 ja
タイトル
タイトル Logic of Japanese Demonstratives
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000149
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル シジシ ノ ロンリ
言語 ja-Kana
著者 島守, 玲子

× 島守, 玲子

ja 島守, 玲子

ja-Kana シマモリ, レイコ

Search repository
SHIMAMORI, Reiko

× SHIMAMORI, Reiko

en SHIMAMORI, Reiko

Search repository
著者所属(日)
ja
リヨン第三大学外国語学部日本語科
著者所属(英)
en
University of Lyon III
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 従来、コソアは三項対立(コ/ソ/ア)、あるいは二重の二項対立(コ/ソ、コ/ア)という考え方で説かれてきた。しかし、実際にはコソアはこの両者の組み合わせとも見られる複雑な対立の様和を見せている。即ちコ/ア、コ/ソ/ア、コ/ソという三つの対立の場合が考えられる。コは「近」、アは「遠」という価値を積極的に表わしているのに対し、ソはこの二者との対立において「非近」「非遠」という価値を消極的に表わしている。このコソアの対立は日本人が昔から持っているウチ・ソトの意識と密接な関係がある。また、コソアの選択には対話者の視点という主観的な要素が大きく影響する。本稿では、指示対象と対話者の視点の関係を共感度という概念を用いて客観的に表わす試みを行なった。そして日本人の生活領域に関する意識という内面 からのアプローチと数式による外面からのアプローチによって、コソアの体系に統一的な説明を与えることを図った。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper aims at clarifying the logic of the Japanese demonstrative system. The Japanese demonstratives ko-, so-and a- reveal a complicated opposition: they are neither triplet (ko-/so-/a-) nor double binary (ko-/so-; ko-/a-) as has been interpreted so far, but are a combination of the two oppositions, that is, ko-/a-, ko-/so-/a-, and ko-/so-. The value of ko- is "proximity," and that of a- is "distance" (they are "marked"), while so- means "non-proximity" and "non-distance" (it is "un-marked"). Two different approaches to the topic in this paper are (l) a psychological approach for dcscribing the Japanese apprehension of the world based mainly on the distinction between "inside" and "outside" and (2) a scientific approach using two formulas to objectivize the meaning of demonstratives: one formula is a degree of empathy (E) which reflects the viewpoint of the speaker or the hearer, and the other is the location of the referent on a spatial and temporal axis in relation to the speaker. Both analyses show the deictic use of ko-, so- and a-, thereby helping to explain the principle of their anaphoric use.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 1, p. 39-54, 発行日 1991-03-25
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 4
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611404
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:24:44.849508
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3