ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第1号

ことばを構成する描写要素と伝達要素 : 新しい文法の見方一試案

https://doi.org/10.20649/00000155
https://doi.org/10.20649/00000155
7978fb80-0114-4537-9092-13b37550f0d6
名前 / ファイル ライセンス アクション
Kiyou01_heshiki.pdf Kiyou01_heshiki (1.1 MB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル ことばを構成する描写要素と伝達要素 : 新しい文法の見方一試案
言語 ja
タイトル
タイトル Descriptive and Communicative Eliments of Language : A Proposal for a New Approach to Grammar
言語 en
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000155
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル コトバ オ コウセイ スル ビョウシャ ヨウソ ト デンタツ ヨウソ : アタラシイ ブンポウ ノ ミカタ イチ シアン
言語 ja-Kana
著者 平敷, 和美

× 平敷, 和美

ja 平敷, 和美

ja-Kana ヘシキ, カズミ

Search repository
HESHIKI, Kazumi

× HESHIKI, Kazumi

en HESHIKI, Kazumi

Search repository
著者所属(日)
ja
アラスカ大学アンカレッジ校
著者所属(英)
en
University of Alaska at Anchorage
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は、チョムスキー文法、とくにその言語能力の概念に対する批判を契機として、研究領域が接近してきた認識言語学と社会言語学の近年の成果 を踏まえて、新しい普遍文法への道を探ろうとする試みである。
言語の心的要素と社会的要素をめぐる議論が明らかにしたことは、そのいずれもが言語の不可欠な要素だということである。本稿もこの二つを前提としている。
本稿が提案する言語モデルは、言語が認識能力と社会能力に由来することを示すもので、その誕生の過程を、二つの能力がそれぞれ環境へ反応しつつ、同時に相互にも作用し合うという二重作用として描く。言語の素は、この作用が形成する心的図式に貯えられた記憶であるとする。記憶は経験の比喩として機能する。その比喩を利用して人は新しい経験を解釈理解することができ、また、この比喩組織に助けられて幼児は容易に社会言語を習得する。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Thirty-five years after its revolutionary debut, Chomsky's grammar seems to have proven itself to be not a truly universal grammar but a failure by its own criteria: the "explanatory adequacy."
This essay proposes a new approach to a universal grammar. A new grammar that is intended to replace Chomsky's, however, must satisfy Chomsky's criteria. To overcome the limitations of Chomsky's grammar, it must expand its scope to include social as well as cognitive factors.
The new grammar described in this essay reflects the views of sociolinguists and psycholinguists who have argued against Chomsky's concept of innate linguistic competence. They have pointed out that both social competence and cognitive competence are indispensable to properly account for language.
This essay offers a model that explains how the two essential competencies interact with each other while also interacting with the environment, and how these dual interactions eventually develop a mental schema that stores in memory metaphors of our experience. The writer attributes language to this metaphor system in the cognitive structure. The proposed grammar is based on this model.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 1, p. 129-144, 発行日 1991-03-25
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 10
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611410
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:24:34.578659
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3