WEKO3
インデックスリンク
アイテム
日本語クラスにおける文化の教え方
https://doi.org/10.20649/00000160
https://doi.org/10.20649/00000160711858a8-35a4-484c-975f-e8830b397861
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 日本語クラスにおける文化の教え方 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Techniques and Strategies for Teaching Culture in Japanese Classrooms | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000160 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10390791 | |||||||||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||||||||
タイトル | ニホンゴ クラス ニオケル ブンカ ノ オシエカタ | |||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||
著者 |
聖田, 京子
× 聖田, 京子
× 植竹, ダイアン
× HIJIRIDA, Kyoko
× Uyetake, Diane
|
|||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
ja | ||||||||||||||||||
ハワイ大学 | ||||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
ja | ||||||||||||||||||
プナホウ高校 | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
University of Hawaii | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Punahou School | ||||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 外国語学習の目的には色々ありますが、コミュニケーション能力の育成と文化の理解を深めることは重要な目標です。その目標達成の為には教師は言語の指導と共に文化についても教えなければなりません。言葉と文化を関係させながら効果 的に学習を進める時、教師は学生の文化理解の向上に大きく寄与することができます。語学のクラスで文化を教える方法は色々研究されています。とくに歴史の長いヨーロッパ語の教育分野には、学ぶべき面 白いものが沢山あります。ここでは22種類の方法を取り上げて説明を加え、日本語のクラスで使える例を述べてみました。学習目的や学習内容に合わせて色々な方法を用いると、学習プロセスが楽しくて学習活動も活発になり、従って学習事項がよく身につくと考えられます。そのような考え方を以て筆者等は今後とも日本語のクラスにおける文化の教え方について教究を続けていきたいと思います。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | The history of teaching Japanese language in a school curriculum in the United States is relatively short, and while teachers presently employ a number of good culture teaching methods, a greater variety of techniques and strategies have been developed and used by European language teachers. Adapting some of these strategies, this study gives examples of how Japanese language teachers can help students internalize the process of language learning by way of cultural interaction. In this paper twenty-two strategies and techniques for teaching Japanese culture, with explanations of usage, and some applications are given. Teachers can make a world of difference in helping students increase empathy for greater cultural understanding. Equipped with a rich collection of culture teaching strategies and techniques to employ in their classroom, they help to raise the students' level of consciousness and proficiency as well as internalize Japanese language learning through culture. |
|||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集 en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe 巻 1, p. 201-209, 発行日 1991-03-25 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 国際交流基金日本語国際センター | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
表示順 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 15 | |||||||||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | KJ00000611415 | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 09172920 |