ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第3号

米国高等教育にみる外国語政策 : その目的と現状

https://doi.org/10.20649/00000186
https://doi.org/10.20649/00000186
b00c4e2e-4784-4c8c-86c0-5b9511d09e85
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai03_iino.pdf Sekai03_iino (1.5 MB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 米国高等教育にみる外国語政策 : その目的と現状
言語 ja
タイトル
タイトル Language-as-Resource for Whom? Foreign Language Education Planning in Higher Education : Its Goal and Implementation
言語 en
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000186
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル ベイコク コウトウ キョウイク ニ ミル ガイコクゴ セイサク : ソノ モクテキ ト ゲンジョウ
言語 ja-Kana
著者 飯野, 公一

× 飯野, 公一

ja 飯野, 公一

ja-Kana イイノ, マサカズ

Search repository
IINO, Masakazu

× IINO, Masakazu

en IINO, Masakazu

Search repository
著者所属(日)
ja
ペンシルバニア大学東洋学部
著者所属(英)
en
Oriental Studies, University of Pennsylvania
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 米国の社会言語学、とりわけ言語政策論の分野において、国内の多民族の言語に関する研究は最近多くなされているが、一方で、(英語以外の)外国語教育に関してはあまり議論されていないのが現状である。
たしかに、英語は今日世界語として通商や外交等のほとんどの分野で使われ、Iingua francaそして力を持った言葉とみなされている。このため、英語を母語とする米国人が何故外国語にたいして低い関心しか示さないかを説明するのはそれほど困難ではないように思える。
しかしながら、最近になって国家レベルにおける政策立案者の間で、いわゆる国際化の問題が緊急課題として取り上げられるようになって、とりわけ米国の教育システムにおける外国語教育の強化が叫ばれるようになってきた。ここペンシルバニア大学(アイビーリーグ)においても例外ではない。同大学の国際教育強化案の5カ年計画がこの度まとまった形で公表された。
そこで、この論文においては、米国の外国語教育の理論的背景を考察した後で、ペンシルバニア大学、特にその日本語教育プログラムをケーススタディーとして取り上げ、同プログラムが現在直面している困難を報告してみた。
提起された問題は以下の2点に要約される。第一に、外国語教育の存在論に関する議論は、それを取り囲むより大きな社会状況を視野に入れなくてはならない、という点。第二に、外国語教育の理念を実現していくためには適切なる資源の配分に留意しなくてはならないという点。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 It seems that issues involved with ethnic languages have attracted wide investigation in the academic field, while relatively little research has been conducted on the issues of foreign languages in the United States.
It is true that today English is recognized as a world language in most spheres of business and diplomacy. Therefore, it is not a difficult task to explain why English-speaking Americans traditionally have a low incentive to learn foreign languages, when English is considered internationally as a lingua franca and a language in power. However, there has been an emergent nation-wide trend and a growing awareness among "policy makers" for the past decade that "internationalization" is an urgent issue for the American education system and that foreign language education is the key to actualize that cherished goal. The University of Pennsylvania (PENN) is not an exception. The provost's council on international programs has recently released the "International Mission Statement of the University of Pennsylvania" as one of the on-going efforts of internationalization situated in the University's Five Year Plan which was established back in the fall of 1988.
In this paper, I would like to attempt to clarify the position of foreign language education in the United States and then look into the current situation of PENN, particularly its Japanese language program as a case study.
The points I attempt to raise in this paper are the following two: l) more attention must be paid to directing foreign language (FL)'s ontological position in a larger social setting ; 2) an adequate allocation of resources should be considered.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 3, p. 99-119, 発行日 1993-03-25
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 8
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611470
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:25:28.420565
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3