ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第1号

まとまりのある話をするための教材の制作-『初級からの日本語スピーチ-国、文化、社会についてまとまった話をするために-』制作の実践から

https://doi.org/10.20649/00000014
https://doi.org/10.20649/00000014
c638aa82-a5bf-44ec-8268-baaa5874280d
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou01_izumimoto.pdf kiyou01_izumimoto (119.7 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル まとまりのある話をするための教材の制作-『初級からの日本語スピーチ-国、文化、社会についてまとまった話をするために-』制作の実践から
言語 ja
タイトル
タイトル Producing Materials for Developing Organized Speech Skills - What Have We Learned Out of Developing and Producing "Speech for Basic Level Japanese for Organized Oral Presentation of One's Country,Culture,and Society"-
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000014
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル マトマリ ノ アル ハナシ ヲ スル タメ ノ キョウザイ ノ セイサク -『ショキュウ カラ ノ ニホンゴ スピーチ - クニ、ブンカ、シャカイ ニ ツイテ マトマッタ ハナシ ヲ スル タメニ -』セイサク ノ ジッセン カラ
言語 ja-Kana
著者 和泉元, 千春

× 和泉元, 千春

ja 和泉元, 千春

ja-Kana イズミモト, チハル

Search repository
魚住, 悦子

× 魚住, 悦子

ja 魚住, 悦子

ja-Kana ウオズミ, エツコ

Search repository
熊野, 七絵

× 熊野, 七絵

ja 熊野, 七絵

ja-Kana クマノ, ナナエ

Search repository
羽太, 園

× 羽太, 園

ja 羽太, 園

ja-Kana ハブト, ソノ

Search repository
三浦, 多佳史

× 三浦, 多佳史

ja 三浦, 多佳史

ja-Kana ミウラ, タカシ

Search repository
IZUMIMOTO, Chiharu

× IZUMIMOTO, Chiharu

en IZUMIMOTO, Chiharu

Search repository
UOZUMI, Etsuko

× UOZUMI, Etsuko

en UOZUMI, Etsuko

Search repository
KUMANO, Nanae

× KUMANO, Nanae

en KUMANO, Nanae

Search repository
HABUTO, Sono

× HABUTO, Sono

en HABUTO, Sono

Search repository
MIURA, Takashi

× MIURA, Takashi

en MIURA, Takashi

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 実践報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Practice Report
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 一般に初級段階では文法確認のための文レベルの練習に終始する傾向がある。そこで関西国際センターでは、「まとまった話をする」ことを初級段階から体験し意識させることを目指した口頭表現指導教材『初級からの日本語スピーチ-国・文化・社会についてまとまった話をするために-』を制作、出版した。本書は、実際の日本語能力とタスクの難易度のギャップが埋められるよう、スピーチの作成過程に沿った学習活動(談話展開の把握→Q&A→談話展開の確認→作文→スピーチ)を教材化した。それにより、同じ内容について繰り返し発信し、必要な語彙や表現を定着させることが可能である。また、成人学習者の興味や社交上のニーズに応えられる話題を取り上げた。関西国際センターで本書を使用した結果、(1)言語能力の向上、(2)話題に関する知識の獲得、(3)満足感、達成感による日本語使用に対する自信、(4)クラスメイトおよび教師との信頼関係の構築、という学習効果が確認された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The Japan Foundation Japanese-Language Institute, Kansai has developed and published ‘Speech for Basic Level Japanese’ for teaching organized oral presentation.
This material guides the students through the process of speech making -recognition of story development → Q&A → confirmation of the story development → writing a speech manuscript → present a speech-, in order to bridge the gap between the student’s actual ability and the level of language required. The students can acquire needed vocabulary and expressions as well. In addition, the selected topics are those likely to meet their interests and social needs.
As a result of using the book at the Institute, we have recognized the four positive effects in users: 1)improvement of linguistic proficiency, 2) acquirement of new information about a given topic, 3) selfconfidence in Japanese language use based on their satisfaction from achievement, and 4) building good relationships with classmates or a teacher through the course activities.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 1, p. 201-216, 発行日 2005-03-15
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 14
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004375604
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:32:27.448343
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3