Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
まとまりのある話をするための教材の制作-『初級からの日本語スピーチ-国、文化、社会についてまとまった話をするために-』制作の実践から |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Producing Materials for Developing Organized Speech Skills - What Have We Learned Out of Developing and Producing "Speech for Basic Level Japanese for Organized Oral Presentation of One's Country,Culture,and Society"- |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000014 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
マトマリ ノ アル ハナシ ヲ スル タメ ノ キョウザイ ノ セイサク -『ショキュウ カラ ノ ニホンゴ スピーチ - クニ、ブンカ、シャカイ ニ ツイテ マトマッタ ハナシ ヲ スル タメニ -』セイサク ノ ジッセン カラ |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
和泉元, 千春
魚住, 悦子
熊野, 七絵
羽太, 園
三浦, 多佳史
IZUMIMOTO, Chiharu
UOZUMI, Etsuko
KUMANO, Nanae
HABUTO, Sono
MIURA, Takashi
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
実践報告 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Practice Report |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
一般に初級段階では文法確認のための文レベルの練習に終始する傾向がある。そこで関西国際センターでは、「まとまった話をする」ことを初級段階から体験し意識させることを目指した口頭表現指導教材『初級からの日本語スピーチ-国・文化・社会についてまとまった話をするために-』を制作、出版した。本書は、実際の日本語能力とタスクの難易度のギャップが埋められるよう、スピーチの作成過程に沿った学習活動(談話展開の把握→Q&A→談話展開の確認→作文→スピーチ)を教材化した。それにより、同じ内容について繰り返し発信し、必要な語彙や表現を定着させることが可能である。また、成人学習者の興味や社交上のニーズに応えられる話題を取り上げた。関西国際センターで本書を使用した結果、(1)言語能力の向上、(2)話題に関する知識の獲得、(3)満足感、達成感による日本語使用に対する自信、(4)クラスメイトおよび教師との信頼関係の構築、という学習効果が確認された。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The Japan Foundation Japanese-Language Institute, Kansai has developed and published ‘Speech for Basic Level Japanese’ for teaching organized oral presentation. This material guides the students through the process of speech making -recognition of story development → Q&A → confirmation of the story development → writing a speech manuscript → present a speech-, in order to bridge the gap between the student’s actual ability and the level of language required. The students can acquire needed vocabulary and expressions as well. In addition, the selected topics are those likely to meet their interests and social needs. As a result of using the book at the Institute, we have recognized the four positive effects in users: 1)improvement of linguistic proficiency, 2) acquirement of new information about a given topic, 3) selfconfidence in Japanese language use based on their satisfaction from achievement, and 4) building good relationships with classmates or a teacher through the course activities. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 1,
p. 201-216,
発行日 2005-03-15
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
14 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00004375604 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |