ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第4号

初級日本語教科書と「聞き返し」のストラテジー

https://doi.org/10.20649/00000198
https://doi.org/10.20649/00000198
897990e9-7237-4635-a00d-7f1001cceb59
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai04_thomson.pdf Sekai04_thomson (768.5 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 初級日本語教科書と「聞き返し」のストラテジー
言語 ja
タイトル
タイトル Communication Strategies in Elementary Japanese Language Textbooks : A Strategy of Asking Back
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000198
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル ショキュウ ニホンゴ キョウカショ ト キキカエシ ノ ストラテジー
言語 ja-Kana
著者 トムソン木下, 千尋

× トムソン木下, 千尋

ja トムソン木下, 千尋

ja-Kana トムソン, キノシタ チヒロ

Search repository
Thomson, KINOSHITA Chihiro

× Thomson, KINOSHITA Chihiro

en Thomson, KINOSHITA Chihiro

Search repository
著者所属(日)
ja
ニューサウスウェールズ大学商学部アジア科
著者所属(英)
en
Asian Studies Unit, University of New South Wales
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 会話の中の聞き手の言語行動の1つに「聞き返し」がある。本稿は初級学習者のよくぶつかる問題点とその原因を探り、その解決策として「聞き返し」のストラテジーを取りあげる。「聞き返し」のストラテジーの重要性を、コミュニケーション能力の理論の中の方略能力の立場と、広義の学習ストラテジーの中のコミュニケーション・ストラテジーの立場から検証する。そして、初級教科書9冊の「聞き返し」の扱いを検討し、初級教科書における「聞き返し」の提示の仕方として、(1)学習目標として「聞き返し」を設定、(2)本文に「聞き返し」のモデルを提示、(3)その練習の添付、(4)実際に「聞き返し」が使える場面の提供、を提唱し、日本語を教育の対象だけで なく、教育の手段として生かすために、「聞き返し」/コミュニケーション・ストラテジーの指導の重要性を説いて結ぶ。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 "A conversation is developed by both speaker and listener. Listeners, especially when they are beginning Japanese language learners talking to a native Japanese, encounter various problems of communication. One of the communication strategies listeners can engage in to solve their problems is a strategy of asking back (""What was it? "" ""What does X mean? "" ""I didn't quite understand that."" etc.).
This paper discusses common problems that beginning Japanese Ianguage learners have and their causes, and examines the strategy of asking back from two viewpoints: one of communicative competence, and the other of learning strategies. Then it analyzes nine beginning Japanese textbooks in relation to the strategy and suggests a model for incorporating the strategy in elementary textbooks. The model has four presentation stages: l) set an instructional objective, 2) present a model conversation, 3) give communicative exercises, and 4) provide real-life practice opportunities.
The paper concludes that the teaching of strategies that enable learners to enhance their language ability as well as their communicativeness should be promoted."
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 4, p. 31-43, 発行日 1994-06-01
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 3
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611482
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:26:08.174782
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3