WEKO3
インデックスリンク
アイテム
初級日本語教科書と「聞き返し」のストラテジー
https://doi.org/10.20649/00000198
https://doi.org/10.20649/00000198897990e9-7237-4635-a00d-7f1001cceb59
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 初級日本語教科書と「聞き返し」のストラテジー | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Communication Strategies in Elementary Japanese Language Textbooks : A Strategy of Asking Back | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000198 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10390791 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | ショキュウ ニホンゴ キョウカショ ト キキカエシ ノ ストラテジー | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
トムソン木下, 千尋
× トムソン木下, 千尋
× Thomson, KINOSHITA Chihiro
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
ニューサウスウェールズ大学商学部アジア科 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Asian Studies Unit, University of New South Wales | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 会話の中の聞き手の言語行動の1つに「聞き返し」がある。本稿は初級学習者のよくぶつかる問題点とその原因を探り、その解決策として「聞き返し」のストラテジーを取りあげる。「聞き返し」のストラテジーの重要性を、コミュニケーション能力の理論の中の方略能力の立場と、広義の学習ストラテジーの中のコミュニケーション・ストラテジーの立場から検証する。そして、初級教科書9冊の「聞き返し」の扱いを検討し、初級教科書における「聞き返し」の提示の仕方として、(1)学習目標として「聞き返し」を設定、(2)本文に「聞き返し」のモデルを提示、(3)その練習の添付、(4)実際に「聞き返し」が使える場面の提供、を提唱し、日本語を教育の対象だけで なく、教育の手段として生かすために、「聞き返し」/コミュニケーション・ストラテジーの指導の重要性を説いて結ぶ。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | "A conversation is developed by both speaker and listener. Listeners, especially when they are beginning Japanese language learners talking to a native Japanese, encounter various problems of communication. One of the communication strategies listeners can engage in to solve their problems is a strategy of asking back (""What was it? "" ""What does X mean? "" ""I didn't quite understand that."" etc.). This paper discusses common problems that beginning Japanese Ianguage learners have and their causes, and examines the strategy of asking back from two viewpoints: one of communicative competence, and the other of learning strategies. Then it analyzes nine beginning Japanese textbooks in relation to the strategy and suggests a model for incorporating the strategy in elementary textbooks. The model has four presentation stages: l) set an instructional objective, 2) present a model conversation, 3) give communicative exercises, and 4) provide real-life practice opportunities. The paper concludes that the teaching of strategies that enable learners to enhance their language ability as well as their communicativeness should be promoted." |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集 en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe 巻 4, p. 31-43, 発行日 1994-06-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金日本語国際センター | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 3 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00000611482 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 09172920 |