WEKO3
インデックスリンク
アイテム
漢字指導上の字形の重要さ
https://doi.org/10.20649/00000203
https://doi.org/10.20649/00000203ba78954c-1c93-433c-b8d1-4ccccd5e3e85
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 漢字指導上の字形の重要さ | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Importance of Form in the Teaching of Kanji | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000203 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10390791 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | カンジ シドウジョウ ノ ジケイ ノ ジュウヨウサ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
トリーニ, アルド
× トリーニ, アルド
× Tollini, Aldo
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
パヴィア大学政治学部日本語科 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Pavia University | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | この論文は非漢字圏の学習者を対象にした漢字指導に関する研究である。漢字指導 の中で問題となるのが学習者に提出する漢字の選択であるが、たいていの場合、漢字 を選択するとき、漢字の形(字形)は考慮されていない。しかし、字形は漢字習得上、重要な役割を果たしていると思う。初めて漢字にアプローチする非漢字圏の学習者 には、字形によって漢字の区別や認識が一般視覚認識規則に従って難しかったりやさしかったりすることがある。区別や認識のしやすい漢字もあれば、しにくい漢字もあ ることは学習過程の中で経験することである。 この論文は、まず、パターンと漢字の認識に関する一般的な考察を述べ、次にアルファベットと漢字の視覚的な相違を検討する。最後に、非漢字圏の学習者の視覚認識 規則の根本的な仕組みを理解するために行なった実験を紹介し、その結果に基づいた学習的な考察を述べる。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The thesis deals with the problem of the teaching of kanji to non-kanji-area people. One of the most problematic points in the teaching of kanji is the selection of the kanji to be taught. Selection generally takes place without taking into account the form of the kanji. However, I think that form is one of the important elements that can facilitate or hinder the process of learning. Western students who have no familiarity with kanji can recognize and memorize better those kanji whose form is easily distinguishable and is in accordance with the visual recognition laws of western people. First, I introduce some considerations about the visual approach of written characters in general, and then about the different visual approach in the case of the alphabet and in the case of kanji. The I present an experiment carried out in order to understand the main features of such visual recognition laws and on the basis of the results, in the last part, I derive some conclusions on teaching methods. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集 en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe 巻 4, p. 107-116, 発行日 1994-06-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金日本語国際センター | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 8 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00000611487 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 09172920 |