ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第2号

外交官・公務員研修における専門語彙の習得

https://doi.org/10.20649/00000019
https://doi.org/10.20649/00000019
bd422e24-c6b5-4306-82c4-bd245f5d11cd
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou02_ishii.pdf kiyou02_ishii (59.5 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 外交官・公務員研修における専門語彙の習得
言語 ja
タイトル
タイトル Acquisition of Vocabulary for Specific Purpose in the Japanese-Language Program for Foreign Service Officers and Public Officials
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000019
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル ガイコウカン ・ ,コウムイン ケンシュウ ニ オケル センモン ゴイ ノ シュウトク
言語 ja-Kana
著者 石井, 容子

× 石井, 容子

ja 石井, 容子

ja-Kana イシイ, ヨウコ

en ISHII, Yoko


Search repository
熊野, 七絵

× 熊野, 七絵

ja 熊野, 七絵

ja-Kana クマノ, ナナエ

Search repository
ISHI, Yoko

× ISHI, Yoko

en ISHI, Yoko

Search repository
KUMANO, Nanae

× KUMANO, Nanae

en KUMANO, Nanae

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究ノート
言語 ja
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Paper
言語 en
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では外交官・公務員研修における初級レベルの専門語彙の習得の実態を明らかにすることを目的とし、研修の最終テストの一つであるオーラルテストの書き起こしデータと語彙学習の核となるスピーチクラスのスピーチ原稿を用い、1)オーラルテストにおける専門語彙の出現の分析、2)オーラルテスト結果とスピーチ原稿の比較、分析を行った。その結果、初級レベルでも専門語彙が運用レベルまで習得されているという実態が明らかになった。また、各レベルによる使用語彙のトピック範囲や使われ方の特徴が特定できた。専門語彙の習得には、核となるスピーチクラス及び他科目との有機的なつながりという「繰り返される学習の場」が寄与していると考えられる。この分析結果は学習者にとっての専門語彙の学習目標設定、また教師にとっての教材開発の目安としてコースデザインに還元していきたい。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper aims to examine how beginner-level learners of the Japanese-Language Course for Foreign Service Officers and Public Officials acquire “Vocabulary for Specific Purpose (VSP).” Two analyses were conducted using oral-test manuscript data, and speech manuscripts written in an oral-presentation course:
1) we examined the appearance of VSP in oral-test manuscripts; 2) we compared and examined the speech manuscripts and oral-test manuscripts.
The results show that even beginner-level learners can acquire VSP at performance level. Moreover, the topic range and the characteristics in usage in each level were specified. “Repeated learning environment” in oral presentation course and the organic link with other subjects seems to affect the acquisition of VSP.
These results should contribute to set the goal of VSP for learners and could also be a guide for material development and course design for teachers.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 2, p. 15-29, 発行日 2006-03-15
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 2
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004375898
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:33:09.774675
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3