ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第9号

ピア・レスポンスが可能にすること : 中級学習者の場合

https://doi.org/10.20649/00000275
https://doi.org/10.20649/00000275
e55f1916-55af-40ea-8883-352342bffbb3
名前 / ファイル ライセンス アクション
Sekai09_ikeda.pdf Sekai09_ikeda (765.6 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル ピア・レスポンスが可能にすること : 中級学習者の場合
言語 ja
タイトル
タイトル What is Possible in the Peer Response Activity? : The Case of Intermediate Japanese-Second Language Students
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000275
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル ピア・レスポンス ガ カノウ ニ スル コト チュウキュウ ガクシュウシャ ノ バアイ
言語 ja-Kana
著者 池田, 玲子

× 池田, 玲子

ja 池田, 玲子

ja-Kana イケダ, レイコ

Search repository
IKEDA, Reiko

× IKEDA, Reiko

en IKEDA, Reiko

Search repository
著者所属(日)
ja
お茶の水女子大学,拓殖大学言語文化研究所附属日本語センター
著者所属(英)
en
Graduate School,Ochanomizu University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 作文の記述後に学習者同士が話し合いの活動をするピア・レスポンスは、分析的・批判的思考を促し、総合的な言語技能を必要とするインターアクションの学習を可能にするといわれている。本稿は、日本語中級学習者を対象としたピア・レスポンスの効果 を調査した池田(1998)に続く第2研究である。第1研究では作文プロダクトの分析結果 からその効果を実証したが、本調査ではこの活動のプロセスの特徴を明らかにすることを目的とした。方法としては、日本語中級学習者がペアで行なったピア・レスポンスのインターアクションを話題と発話機能の観点からカテゴリー化し、同じ学習者の作文カンファレンス(教師による個人指導)の記録と比較するというものである。その結果 、中級学習者のピア・レスポンスでは、1)語彙や文法の話題のインターアクションは教師学習者カンファレンスよりも効果 的に行なわれていたことが分かった。また発話機能の分析からは、2)話し合いの進行を促す機能や発話を緩和する機能をもつ発話が見られた。このことは、学習者自身による学習活動のコントロールと考えられ、教師主導のカンファレンスの中ではみられない特徴であることが明らかになった。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The peer response is a students' face-to-face negotiation activity for revising an essay. It is said to encourage learner's critical and analytical skills and autonomous learning, and to improve learner's abilities of interaction, which require multiple linguistics competence.
This study analyzes the interaction of intermediate Japanese second-language students in their peer response and that of a student-teacher conference. The utterances in each session were categorized into topics discussed and the language functions, and compared with two type sessions.
The results show that the peer interaction provided more effective negotiations on lexical and grammatical features than in the conference. The analysis of language functions in utterances revealed two differences initiated by learners, which were not found in the conference with a teacher. One is that an utterance encourages the next step. The other is that the learners qualify their own utterances when they provide advice or a critical opinion to their peer.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 9, p. 29-43, 発行日 1999-06-30
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 3
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611559
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:28:21.961689
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3