ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第3号

外国人日本語教師教育へのポートフォリオ評価導入の試み-17年度長期研修Bコース教授法クラスにおける実施報告-

https://doi.org/10.20649/00000035
https://doi.org/10.20649/00000035
033c1751-9218-4c80-a963-c59f50cef9ec
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou03_kodama.pdf kiyou03_kodama (585.6 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 外国人日本語教師教育へのポートフォリオ評価導入の試み-17年度長期研修Bコース教授法クラスにおける実施報告-
言語 ja
タイトル
タイトル An Attempt to Introduce Portfolio Evaluation in Foreign Japanese-Language Teacher Training: A Practice Report on the B course Teaching Methodology Class of the Long-Term Teacher Training Program for 2005
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000035
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル ガイコクジン ニホンゴ キョウシ キョウイク ヘノ ポートフォリオ ヒョウカ ドウニュウ ノ ココロミ -17ネンド チョウキ ケンシュウ Bコース キョウジュホウ クラス ニ オケル ジッシ ホウコク-
言語 ja-Kana
著者 小玉, 安恵

× 小玉, 安恵

ja 小玉, 安恵

ja-Kana コダマ, ヤスエ

Search repository
木山, 登茂子

× 木山, 登茂子

ja 木山, 登茂子

ja-Kana キヤマ, トモコ

Search repository
有馬, 淳一

× 有馬, 淳一

ja 有馬, 淳一

ja-Kana アリマ, ジュンイチ

Search repository
KODAMA, Yasue

× KODAMA, Yasue

en KODAMA, Yasue

Search repository
KIYAMA, Tomoko

× KIYAMA, Tomoko

en KIYAMA, Tomoko

Search repository
ARIMA, Junichi

× ARIMA, Junichi

en ARIMA, Junichi

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 実践報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Practice Report
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本論では、17年度日本語国際センターで行われた長期研修Bコース教授法クラスで、外国人日本語教師(以下、研修生)の教授力の伸びを測る手段として、ポートフォリオ評価を導入した経緯と理論的背景を紹介し、その実施結果を分析、考察する。教授法クラスの評価は、従来、教授法の知識を問う筆記テストと研修生が各自の模擬授業を振り返るレポートにより評価が行われてきたが、その妥当性と信頼性には問題があった。今回の研修では、研修生が一部目標を決め、その他の目標は、指導講師間でスキルやレベル毎の教授能力の評価基準を話し合い評価シートを作成、さらにその目標の達成は、研修生に各自が模擬授業のために作成した教案・教材を振り返らせ、その変遷を具体的に示しながら説明させるようにした。この方式により、研修生各自の達成の仕方を尊重しつつ、教授能力評価の標準化が図られたが、彼らの個性的な教授能力をいかに評価するかが課題として残った。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study introduces the portfolio evaluation system used in the B course teaching methodology class of the 2005 Long-Term Training Program for Foreign Teachers of the Japanese Language at the Japanese Language Institute, Urawa, with the circumstantial and the theoretical backgrounds and analyzes the actual results.
Instead of a formal written test that requires knowledge of teaching methods and a subjective report on the class, which holds the problems of validity and reliability, the teaching methodology class for this year required trainees to choose their own goal, depending on their teaching problems, and provided evaluation sheets to reflect the process of their achievement. The trainees explained how they achieved the goal along 4 stages evaluation criteria on the sheets, showing the change in teaching plans and teaching materials as evidence of their improvement. This evaluation system advanced the standardization of teaching-skill evaluation while at the same time respecting each trainee’s individual strengths in teachings way of achieving the goal; however, how to evaluate one's individual strengths in teaching remains unresolved.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 3, p. 95-111, 発行日 2007-03-15
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 7
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004595578
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:33:24.134960
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3