ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第3号

各国スタンダード作成の意義と日本の課題 -ヨーロッパ、米国、オーストラリア及び中国、韓国の比較・分析-

https://doi.org/10.20649/00000036
https://doi.org/10.20649/00000036
06018c8d-0f38-41fe-84d1-26499dcd6885
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou03_shibahara.pdf kiyou03_shibahara (52.0 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 各国スタンダード作成の意義と日本の課題 -ヨーロッパ、米国、オーストラリア及び中国、韓国の比較・分析-
言語 ja
タイトル
タイトル The Meaning of "Standard Making" in Each Country and the "Standard Making" Problem in Japan: Comparison and Analysis in Europe, the United States, Australia, China, and South Korea
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000036
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル カッコク スタンダード サクセイ ノ イギ ト ニホン ノ カダイ -ヨーロッパ、 ベイコク、 オーストラリア オヨビ チュウゴク、 カンコク ノ ヒカク ・ ブンセキ-
言語 ja-Kana
著者 柴原, 智代

× 柴原, 智代

ja 柴原, 智代

ja-Kana シバハラ, トモヨ

Search repository
SHIBAHARA, Tomoyo

× SHIBAHARA, Tomoyo

en SHIBAHARA, Tomoyo

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 実践報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Practice Report
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 1990年代後半から、各国で日本語教育の枠組みとなる「日本語学習のスタンダード」が整備された。「スタンダード」とは、「標準・規範」であり、学習者が習得すべき言語運用能力はどんなものか、そのために教室指導や学習環境はどうあるべきか、到達ゴールの言語運用能力をどう測るか、について記述された包括的・体系的な指針である。豪州、米国、中国、韓国、欧州などではすでに作成されている。本稿では、まずスタンダードが作成された社会背景を振り返りその役割を分析した。次に、各国のスタンダードを「理念・目的と対象者」「言語学習の目標及びコミュニケーション・モード」「言語能力基準の記述を含む評価方法」「異文化理解」の四つの観点から横断的に分析した。最後に、スタンダードをめぐる日本の状況を整理し、他国のスタンダード作成の流れから学ぶ点について考察した。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Standards for Japanese-language education started to be produced in several countries in the latter half of 1990’s. The word “standard” in this study describes a comprehensive and systematic indicator of the following:
1) the linguistic performance ability that the learner should acquire,
2) how one should teach in the classroom,
3) how one should organize the learning environment, and
4) how one’s linguistic performance ability is measured.
Standards have already been established in Australia, the United States, China, South Korea, and Europe.
This paper first looks back on the social background from which standards are developed and analyzes the role that the standards play. Secondly, this paper analyzes specific country’s standards from four different point of view: 1) philosophy, purpose, and target; 2) goals of language learning and communication mode; 3) assessment and evaluation; and 4) competence in intercultural understanding. Finally, this paper discusses the situation in Japan regarding standards for Japanese-language education, and considers how the process of creating standards in other countries played a role in this development.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

巻 3, p. 113-122, 発行日 2007-03-15
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 8
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004595596
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13495658
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 24359750
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:33:22.491740
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3