ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第5号

学習者の協同と教師の関わりを重視したディスカッション練習の活動デザイン

https://doi.org/10.20649/00000056
https://doi.org/10.20649/00000056
4e84866d-a0ae-4230-945c-b3a9a9f61bb3
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou05_nishino.pdf kiyou05_nishino (963.5 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 学習者の協同と教師の関わりを重視したディスカッション練習の活動デザイン
言語 ja
タイトル
タイトル Activity Design for Japanese Language Learners in Discussion Practice Focusing on Learners Cooperation and Teachers Involvement
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ディスカッション/学習者同士の活動/活動のデザイン/協同/教師の関わり
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000056
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル ガクシュウシャ ノ キョウドウ ト キョウシ ノ カカワリ ヲ ジュウシ シタ ディスカッション レンシュウ ノ カツドウ デザイン
言語 ja-Kana
著者 西野, 藍

× 西野, 藍

ja 西野, 藍

ja-Kana ニシノ, アイ

Search repository
石井, 容子

× 石井, 容子

ja 石井, 容子

ja-Kana イシイ, ヨウコ

Search repository
Nishino, Ai

× Nishino, Ai

en Nishino, Ai

Search repository
Ishii, Yoko

× Ishii, Yoko

en Ishii, Yoko

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Theses
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 ディスカッション練習が学習者同士の活動であることに注目し、学習者が主体的に関わり目標を共有して協力すること、また教師がそれを支えることを目指した活動デザインを試みた。具体的には、学習者はディスカッションの前に全員でルールを決める、ディスカッション後に振り返りのための内省シートに記入する、教師はディスカッションの内容を板書する、各自の内省シートにコメントすることにした。実践後の検証から1.ルールがディスカッションへの関与の仕方、日本語の学習目標、人間関係保持の意識化を促し、2.内省シートが学習内容の確認、日本語学習の課題の意識化を学習者に促していたことが明らかになった。さらに3.教師の板書や内省シートへのコメントが議論の要点の把握や学習目標の設定等を促し、この活動を支えていたこともわかった。学習者同士の活動を考える際、教師の関わり方も含めたデザインが重要であることが示唆された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We have attempted to design an activity aiming for active learner participation and cooperation in Japanese class through the sharing of their learning objectives with on another and the provision of effective teacher support.
Under this design, learners themselves 1. decide the rules for discussion prior to the practice, 2. fill in a reflection sheet following practice. The teacher 3. writes the points of each learner’s opinions on the whiteboard during practice, and 4. provides feedback to each learner’s reflection.
The interviews with the learners reveal that 1. the rules help learners to be conscious of participation in discussion, their own learning objectives, and maintain good relations with classmates. 2. the reflection sheet makes learners conscious of what they learn, and their own problems, and 3. Assistance from the teacher encourages learners to understand discussion points, establish their own goals etc. When conducting learner-learner activities, a design considering teacher engagement is important.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

巻 5, p. 1-16, 発行日 2009-03-10
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 1
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00005149439
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13495658
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 24359750
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:34:25.902013
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3