Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-03-21 |
タイトル |
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タイトル |
『まるごと日本のことばと文化』を主教材とした専門日本語研修のコースデザインと成果 |
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言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
A Course Design and the Result of the Japanese-Language Program for Specialists Using “Marugoto: Japanese Language and Culture” |
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言語 |
en |
言語 |
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言語 |
jpn |
著者 |
羽太, 園
野畑, 理佳
東, 健太郎
戸田, 淑子
安達, 祥子
HABUTO, Sono
NOHATA, Rika
AZUMA, Kentaro
TODA, Toshiko
ADACHI, Shoko
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書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 13,
p. 55-70,
発行日 2017-03-01
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出版者 |
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出版者 |
国際交流基金 |
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言語 |
ja |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
13495658 |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12014755 |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
国際交流基金関西国際センターで実施している外交官・公務員日本語研修では、これまで主教材として『みんなの日本語』を使用していたが、コース目標とカリキュラムのずれ、レベル差の拡大による学習ストレス、日本文化社会理解のシラバスの偏りなどの問題から、平成27年度より『まるごと日本のことばと文化』(以下『まるごと』)を使用することとした。主教材変更に際しては、本研修参加者の多様な背景や学習能力などをふまえ、①職業的な知識や経験の利用、②レベル差への対応、③文法を重視する学習者への対応、の3点に留意してコースデザインを行った。研修の結果、成績下~中位レベルの口頭運用能力の向上、ストレスの軽減、コミュニケーションへの積極性などの変化が明らかになったが、上位レベルのカリキュラムには課題が残った。 |
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言語 |
ja |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The Japanese-language program for foreign-service officers and public officials replaced the former main textbook “Minnna no Nihongo” with “Marugoto: Japanese Language and Culture” in 2015 aiming to resolve several issues including: the gap between the course target and curriculum, learner stress due to level differences, and insufficient cultural curriculum. The course is designed considering the following points: 1) to use participant’s professional knowledge and experience 2) to better handle level differences 3) to adopt measures to handle learners who are particular about grammar. As a result of the course, the middle and lower level learners improved their oral communication competence, felt less stress, and showed more active attitude for communication than previously. Certain issues regarding the curriculum for high-achieved learners are yet to be addressed. |
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言語 |
en |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
『まるごと日本のことばと文化』 |
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主題 |
専門日本語研修 |
キーワード |
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主題 |
コースデザイン |
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Other |
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主題 |
口頭運用能力 |
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Other |
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主題 |
課題遂行 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20649/00000650 |
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ID登録タイプ |
JaLC |