Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-03-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
課題遂行を出発点とした学習デザイン-『まるごと 日本のことばと文化』中級(B1)の開発をめぐって- |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Designing Textbook Based on Can-Do : Developing “Marugoto : Japanese Language and Culture (Intermediate B1)” |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
著者 |
藤長, かおる
磯村, 一弘
FUJINAGA, Kaoru
ISOMURA, Kazuhiro
|
書誌情報 |
国際交流基金日本語国際紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 14,
p. 67-82,
発行日 2018-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では、JF 日本語教育スタンダード準拠教材『まるごと 日本のことばと文化』の『中級1』、『中級2』の制作過程で取り入れた、課題遂行型の学習デザインについて述べる。具体的には、CEFR におけるB1レベルの特徴を前提としながら、初めに言語行動を、学習者の興味や日本語使用場面を考慮したうえでCan-do として記述し、これを学習の到達目標として設定し、その達成に向けて教室での学習をデザインする、という手法である。この教材開発の手法を通じて、語彙や文型・文法といった言語知識を教材開発の柱にするのではなく、「実際の場面で何ができるようになるのか」というCan-do で示される課題遂行を出発点として、学習をデザインし、教材化することの意義を論じることが、本稿の目的である。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This report introduces a task-based learning design, which is adopted in the development of the coursebooks “Marugoto : Japanese Language and Culture” Intermediate 1 and 2, based on the JF Standard for Japanese-Language Education. The method is as follows : taking the aspects of CEFR B1 level into account, first we described the learner’s language activities as Can-do statements, considering their interests and situations in which they use Japanese. Then we set these Can-dos as a target of learning, and designed classroom learning components aiming towards the achievement of the target outcomes. The purpose of this report is to assert the effectivity of the task-based learning design in developing teaching materials, which start from Can-do statements as “after the class what kind of tasks you can accomplish in real situations”, rather than a knowledge-based design based on grammar and vocabulary. |
|
言語 |
en |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
CEFR |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
JF 日本語教育スタンダード |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Can-do |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
オーセンティシティ |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ストラテジー |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000666 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |