ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第14号

課題遂行を出発点とした学習デザイン-『まるごと 日本のことばと文化』中級(B1)の開発をめぐって-

https://doi.org/10.20649/00000666
https://doi.org/10.20649/00000666
d245b902-9d4a-4cff-826a-d951297253aa
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou14_fujinaga.PDF kiyou14_fujinaga (615.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-28
タイトル
タイトル 課題遂行を出発点とした学習デザイン-『まるごと 日本のことばと文化』中級(B1)の開発をめぐって-
言語 ja
タイトル
タイトル Designing Textbook Based on Can-Do : Developing “Marugoto : Japanese Language and Culture (Intermediate B1)”
言語 en
言語
言語 jpn
著者 藤長, かおる

× 藤長, かおる

ja 藤長, かおる

ja-Kana フジナガ, カオル

Search repository
磯村, 一弘

× 磯村, 一弘

ja 磯村, 一弘

ja-Kana イソムラ, カズヒロ

Search repository
FUJINAGA, Kaoru

× FUJINAGA, Kaoru

en FUJINAGA, Kaoru

Search repository
ISOMURA, Kazuhiro

× ISOMURA, Kazuhiro

en ISOMURA, Kazuhiro

Search repository
書誌情報 国際交流基金日本語国際紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 14, p. 67-82, 発行日 2018-03
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、JF 日本語教育スタンダード準拠教材『まるごと 日本のことばと文化』の『中級1』、『中級2』の制作過程で取り入れた、課題遂行型の学習デザインについて述べる。具体的には、CEFR におけるB1レベルの特徴を前提としながら、初めに言語行動を、学習者の興味や日本語使用場面を考慮したうえでCan-do として記述し、これを学習の到達目標として設定し、その達成に向けて教室での学習をデザインする、という手法である。この教材開発の手法を通じて、語彙や文型・文法といった言語知識を教材開発の柱にするのではなく、「実際の場面で何ができるようになるのか」というCan-do で示される課題遂行を出発点として、学習をデザインし、教材化することの意義を論じることが、本稿の目的である。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 This report introduces a task-based learning design, which is adopted in the development of the coursebooks “Marugoto : Japanese Language and Culture” Intermediate 1 and 2, based on the JF Standard for Japanese-Language Education. The method is as follows : taking the aspects of CEFR B1 level into account, first we described the learner’s language activities as Can-do statements, considering their interests and situations in which they use Japanese. Then we set these Can-dos as a target of learning, and designed classroom learning components aiming towards the achievement of the target outcomes. The purpose of this report is to assert the effectivity of the task-based learning design in developing teaching materials, which start from Can-do statements as “after the class what kind of tasks you can accomplish in real situations”, rather than a knowledge-based design based on grammar and vocabulary.
言語 en
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 CEFR
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 JF 日本語教育スタンダード
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 Can-do
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 オーセンティシティ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ストラテジー
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000666
ID登録タイプ JaLC
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:36:54.416752
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3