Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
短期訪日コースのための教材開発-『日本語ドキドキ体験交流活動集』- |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Designing Educational Material for Short-term Japanese-Language Courses for Overseas Students: Action-oriented Japanese Language Learning - "Japanese through Real Activities" |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
短期訪日研修/体験交流活動型日本語学習/自律学習支援/「ウチ」と「ソト」/行動力 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000064 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
タンキホウニチコース ノ タメ ノ キョウザイカイハツ -「ニホンゴ ドキドキ タイケンコウリュウカツドウシュウ」- |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
熊野, 七絵
品川, 直美
羽太, 園
田中, 哲哉
矢澤, 理子
西野, 藍
Kumano, Nanae
Shinagawa, Naomi
Habuto, Sono
Tanaka, Tetsuya
Yazawa, Michiko
Nishino, Ai
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
実践報告 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Practice Reports |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
国際交流基金関西国際センターでは、海外で日本語を学ぶ学習者を対象に学習奨励を目的とした2週間から6週間の短期訪日研修を実施している。これらの研修では、日本滞在の機会を最大限に生かすため、1.これまでに学習してきた日本語を使う、2.日本を体験し、理解を深める、3.今後の日本語学習に役立つ発見をする、ことを目標としている。そのため、教室外のさまざまなリソースを積極的にとり入れた「体験交流活動」を日本語学習の中心とし、それを支えるための自律学習支援と一体化したコースをデザインした。本稿では、これらの実践の蓄積から、そのノウハウを具体化した教材制作について報告し、教室の「ウチ」と「ソト」をつなぎ、実際の場で「行動できる」能力を養成するための、「体験交流活動型日本語学習」という新たな学習方法を提案する。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The Japan Foundation, Japanese-Language Institute, Kansai has been conducting short-term (2 - 6weeks)Japanese-language programs to encourage Japanese language study overseas. Aiming to make the best use of the participants’residential circumstances, we set the goals of these programs as follows: (1) To use the Japanese language effectively,(2) To experience and understand Japan, and (3) To find useful strategies to study the Japanese language further. Utilizing various resources outside the classroom, we designed a course which places “socio-cultural experience and exchange activities” at the center of learning and supports this with an autonomous learning support system. This article reports how we crystallized our accumulated know-how into the development of materials, and proposes “action-oriented Japanese language learning” as a new learning approach which connects the “inside” and “outside” of the classroom and leads learners to “be able to act” in the real world. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 5,
p. 135-149,
発行日 2009-03-10
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
9 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00005154339 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |