ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第7号

多読による付随的語彙学習の可能性を探る :日本語版グレイディド・リーダーを用いた多読の実践と語彙テストの結果から

https://doi.org/10.20649/00000079
https://doi.org/10.20649/00000079
703aee21-5c78-462a-9ba5-1c6a378d333b
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou07_mikami.pdf kiyou07_mikami (1.1 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 多読による付随的語彙学習の可能性を探る :日本語版グレイディド・リーダーを用いた多読の実践と語彙テストの結果から
言語 ja
タイトル
タイトル Exploring the Possibility of Incidental Vocabulary Acquisition through Extensive Reading : From results based on extensive reading and vocabulary tests of Japanese graded readers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 多読
キーワード
主題Scheme Other
主題 グレイディド・リーダー
キーワード
主題Scheme Other
主題 付随的語彙学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 語の出現回数と習得率
キーワード
主題Scheme Other
主題 多読の効果
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000079
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル タドク ニヨル フズイテキ ゴイ ガクシュウ ノ カノウセイ オ サグル ニホンゴ バン グレイディド・リーダー ヲ モチイタ タドク ノ ジッセン ト ゴイ テスト ノ ケッカ カラ
言語 ja-Kana
著者 三上, 京子

× 三上, 京子

ja 三上, 京子

ja-Kana ミカミ, キョウコ

Search repository
原田, 照子

× 原田, 照子

ja 原田, 照子

ja-Kana ハラダ, テルコ

Search repository
Mikami, Kyoko

× Mikami, Kyoko

en Mikami, Kyoko

Search repository
Harada, Teruko

× Harada, Teruko

en Harada, Teruko

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Paper
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は、第二言語としての日本語学習において、多読による付随的語彙学習が可能であるかにつき、 チェコ・カレル大学日本研究学科の学生を対象に実践と調査を行った結果をまとめ、考察したものである。 多読の実践には、日本語版グレイディド・リーダーを使用し、読む前と読んだ後の語彙テスト、ま たアンケート、インタビュー調査も実施した。事前・事後の語彙テストには作品中の語に加え作品外の 語も出題し、事前テストで不正解だったが事後テストで正解となった語について、それらが多読によって付随的に習得された語であると考え、分析を行った。その結果、多読をした学生は作品中の語を作品 外の語より多く習得したこと、また高頻度で出現した語がより多く習得されたこと、動詞や形容詞等よ り名詞が習得されやすいこと等がわかった。今後は、他の作品も使用した実践と検証を行うこと、また 事前・事後語彙テストの実施方法の改善等が課題として残されている。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 A study was carried out on university students in the Czech Republic as participants to determine whether incidental vocabulary acquisition occurs through extensive reading when learning Japanese as a second language. Japanese graded readers were used for extensive reading materials. Pre- and postvocabulary tests, questionnaires and interviews were administered. The vocabulary used for the tests was chosen from the readers and other sources. The words the students failed to define correctly in the pretest but did correctly in the post-test were considered to be acquired incidentally through reading, and were analyzed. The results showed more words from the readers were acquired than from other sources. In addition, the words that appeared more frequently were acquired, and more nouns were acquired than verbs and adjectives. There remains room for further inquiry into this topic by using different readers, and by improving the testing procedure.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 7, p. 7-23, 発行日 2011-03-01
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 1
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00006934379
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:18.510530
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3