ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第7号

日本人の対人行動における上下関係とその解読力向上のための外国人教育の試み

https://doi.org/10.20649/00000082
https://doi.org/10.20649/00000082
35395e7a-25d7-40f9-bb1c-7d803e2a6602
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou07_nakajima.pdf kiyou07_nakajima (748.6 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 日本人の対人行動における上下関係とその解読力向上のための外国人教育の試み
言語 ja
タイトル
タイトル Vertical Relationships in Japanese Interpersonal Behavior and Pilot Study on Instruction to Improve Deciphering by Foreigners
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 対人コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 階層的関係調整
キーワード
主題Scheme Other
主題 非言語チャネル
キーワード
主題Scheme Other
主題 表示規則
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000082
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル ニホンジン ノ タイジン コウドウ ニ オケル ジョウゲ カンケイ ト ソノ カイドク リョク コウジョウ ノ タメ ノ ガイコク ジン キョウイク ノ ココロミ
言語 ja-Kana
著者 中島, 透

× 中島, 透

ja 中島, 透

ja-Kana ナカジマ, トオル

Search repository
Nakajima, Toru

× Nakajima, Toru

en Nakajima, Toru

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究ノート
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Note
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、会話場面における階層的関係調整(HRM : Hierarchal Relationship Management)に注目した。特に上下関係の理解を日本語学習者はどのような非言語チャネルを使用しておこなっているか、表情認 識の理解度に焦点をあて、文化社会的理由による個人差を明らかにすることを目的とする。実験ではま ず上下関係を含むVTR 刺激(音声なし)を使って日本人どうしのHRM の違いを分析した。次に判別 方法を提示せずに外交官・公務員29名、大学生39名を対象に評定用紙調査を実施した。最後に判別方法 を提示して再度分析した。その結果、「友人」との会話場面では、ほとんどの場合で会話の相手を識別できた。しかしHRM に 関する非言語チャネルが多数生起する「目上」と「他人」の区別には混乱が多く認められた。日本人の HRM の特徴を基にした判別方法を提案することによりそれらの改善できる可能性が示唆された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper focuses on Hierarchical Relationship Management (HRM) in certain Japanese language conversation settings. It examines in particular how well non-native learners recognize Japanese speakers' facial expressions, and explores what type of nonverbal channel they use to understand hierarchical relationships among Japanese speakers. It aims to clarify individual differences caused by socio-cultural factors. For this purpose, first, I used a video tape (without voice) of conversation settings containing hierarchical relationships to analyze HRM differences among Japanese native speakers, then the paper surveyed 29 foreign diplomats/civil servants and 39 university students who were learning Japanese without providing recognition methods then analyzed them again after showing them the methods at the end to see and rate the video so that I may analyze their understanding of nonverbal channels, etc. The result shows that there is much confusion in the distinction between “superior” and “another person” where nonverbal channels are frequently observed though there no problem in distinguishing most conversational settings among “friend”. The study further suggests that a recognition method based on Japanese HRM characteristics may decrease such confusion.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

巻 7, p. 59-70, 発行日 2011-03-01
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 4
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00006934459
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13495658
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 24359750
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:01.320617
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3