WEKO3
インデックスリンク
アイテム
日本人の対人行動における上下関係とその解読力向上のための外国人教育の試み
https://doi.org/10.20649/00000082
https://doi.org/10.20649/0000008235395e7a-25d7-40f9-bb1c-7d803e2a6602
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 日本人の対人行動における上下関係とその解読力向上のための外国人教育の試み | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Vertical Relationships in Japanese Interpersonal Behavior and Pilot Study on Instruction to Improve Deciphering by Foreigners | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 対人コミュニケーション | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 階層的関係調整 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 非言語チャネル | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 表示規則 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000082 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12014755 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | ニホンジン ノ タイジン コウドウ ニ オケル ジョウゲ カンケイ ト ソノ カイドク リョク コウジョウ ノ タメ ノ ガイコク ジン キョウイク ノ ココロミ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
中島, 透
× 中島, 透
× Nakajima, Toru
|
|||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究ノート | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Research Note | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本研究は、会話場面における階層的関係調整(HRM : Hierarchal Relationship Management)に注目した。特に上下関係の理解を日本語学習者はどのような非言語チャネルを使用しておこなっているか、表情認 識の理解度に焦点をあて、文化社会的理由による個人差を明らかにすることを目的とする。実験ではま ず上下関係を含むVTR 刺激(音声なし)を使って日本人どうしのHRM の違いを分析した。次に判別 方法を提示せずに外交官・公務員29名、大学生39名を対象に評定用紙調査を実施した。最後に判別方法 を提示して再度分析した。その結果、「友人」との会話場面では、ほとんどの場合で会話の相手を識別できた。しかしHRM に 関する非言語チャネルが多数生起する「目上」と「他人」の区別には混乱が多く認められた。日本人の HRM の特徴を基にした判別方法を提案することによりそれらの改善できる可能性が示唆された。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | This paper focuses on Hierarchical Relationship Management (HRM) in certain Japanese language conversation settings. It examines in particular how well non-native learners recognize Japanese speakers' facial expressions, and explores what type of nonverbal channel they use to understand hierarchical relationships among Japanese speakers. It aims to clarify individual differences caused by socio-cultural factors. For this purpose, first, I used a video tape (without voice) of conversation settings containing hierarchical relationships to analyze HRM differences among Japanese native speakers, then the paper surveyed 29 foreign diplomats/civil servants and 39 university students who were learning Japanese without providing recognition methods then analyzed them again after showing them the methods at the end to see and rate the video so that I may analyze their understanding of nonverbal channels, etc. The result shows that there is much confusion in the distinction between “superior” and “another person” where nonverbal channels are frequently observed though there no problem in distinguishing most conversational settings among “friend”. The study further suggests that a recognition method based on Japanese HRM characteristics may decrease such confusion. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要 en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin 号 7, p. 59-70, 発行日 2011-03-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 4 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00006934459 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13495658 |