WEKO3
インデックスリンク
アイテム
第2言語学習者はテキストをどう読んでいるか-既有知識の活性化と一貫性の形成-
https://doi.org/10.20649/00000003
https://doi.org/10.20649/00000003f3447f59-528f-4588-97a0-973aebabec93
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 第2言語学習者はテキストをどう読んでいるか-既有知識の活性化と一貫性の形成- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | How L2 Learners Read a Text - Activating Knowledge and Forming Consistency in Reading Comprehension - | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000003 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12014755 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | ダイ ニ ゲンゴ ガクシュウシャ ハ テキスト ヲ ドウ ヨンデ イルカ -キユウ チシキ ノ カッセイカ ト イッカンセイ ノ ケイセイ- | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
大隈, 敦子
× 大隈, 敦子
× OSUMI, Atsuko
|
|||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究ノート | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Research Paper | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | スキーマ理論は、第2言語学習者に対する読解教育にも影響を与え、教室活動においても、既有知識の活性化を図る様々なくふうがなされている。一方スキーマ理論についてはスキーマがどのように起動されるのか、またいったん形成されてしまうとフレキシブルではないのではないかという批判もある。20人の読み手に『注文の多い料理店』を簡易にリライトしたものを読んでもらい、メモデータ、補足的な聞き取りデータから結果を分析したところ、読みに困難があった読み手は、手がかりに応じて読みが変わり、全体を首尾一貫した読みが形成されていなかった。認知心理学者Kintsch(1995)は、読解過程についてテキストから構築された命題およびスキーマなどの既有知識は一貫性を以って統合されると述べている。読解のプロセスにおいては、スキーマなどの既有知識の活性化とともに、一貫性形成の志向も重要だと考えられる。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Schema Theory has influenced how to teach reading comprehension for L2 learners, and a variety of means to activate learner knowledge have been attempted in classroom reading activities. On the other hand, there have been arguments about Schema Theory. For example, there are some doubts about how a schema is initiated and whether the schema can be flexible once it is formed. In this research, 20 JSL learners were requested to read a rewritten simplified version of “Chumon no Oi Ryoriten” by Kenji Miyazawa. The analysis is based on the data obtained from their memos and their responses in the follow-up interview. The results show that the readers with reading difficulty adjust their comprehension each time a cue phrase or expression appears and fail to form a story consistency. In reference to reading process, Kintsch(1995)states that the proposition in the text and the previously acquired knowledge such as schema are integrated into a consistent unified whole. This, along with the research results, indicates that forming consistency as well as activating knowledge such as schema is crucial in the process of reading comprehension. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要 en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin 号 1, p. 37-51, 発行日 2005-03-15 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 3 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00004371681 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 13495658 |