ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第8号

ノンネイティブ新人日本語教師にとっての研修の意義 -PAC分析によるタイ人新人日本語教師のビリーフ調査から-

https://doi.org/10.20649/00000092
https://doi.org/10.20649/00000092
97506144-386f-4e7c-b979-4a712b231946
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou08_hatta.pdf kiyou08_hatta (1.3 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル ノンネイティブ新人日本語教師にとっての研修の意義 -PAC分析によるタイ人新人日本語教師のビリーフ調査から-
言語 ja
タイトル
タイトル Significance of Training Programs for Novice Non-Native Teachers of Japanese-Language: Suggestion from a Survey by PAC Analysis on Teachers' Beliefs of Thai Novice Teachers of Japanese-language
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ノンネイティブ日本語教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 新人教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師研修
キーワード
主題Scheme Other
主題 ビリーフ
キーワード
主題Scheme Other
主題 PAC分析法
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000092
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル ノンネイティブ シンジン ニホンゴキョウシ ニ トッテ ノ ケンシュウ ノ イギ -PAC ブンセキ ニ ヨル タイジン シンジン ニホンゴキョウシ ノ ビリーフチョウサ カラ-
言語 ja-Kana
著者 八田, 直美

× 八田, 直美

ja 八田, 直美

ja-Kana ハッタ, ナオミ

Search repository
小澤, 伊久美

× 小澤, 伊久美

ja 小澤, 伊久美

ja-Kana オザワ, イクミ

Search repository
嶽肩, 志江

× 嶽肩, 志江

ja 嶽肩, 志江

ja-Kana タケガタ, ユキエ

Search repository
坪根, 由香里

× 坪根, 由香里

ja 坪根, 由香里

ja-Kana ツボネ, ユカリ

Search repository
HATTA, Naomi

× HATTA, Naomi

en HATTA, Naomi

Search repository
OZAWA, Ikumi

× OZAWA, Ikumi

en OZAWA, Ikumi

Search repository
TAKEGATA, Yukie

× TAKEGATA, Yukie

en TAKEGATA, Yukie

Search repository
TSUBONE, Yukari

× TSUBONE, Yukari

en TSUBONE, Yukari

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究ノート
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Notes
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では、2名のノンネイティブ(対人)新人日本語教師に対して研修期間の前後に「いい日本語教師像」を探るPAC分析を行い、インタビューに表れた教師のビリーフに関する語りがどのように変化したか、その変化に教師研修がどのように関わっているかを分析した。その結果、2名とも、研修で得たヒントを基に授業改善を行ったこと、その成否を学生の反応などから判断し、効果を上げたと捉えていること、今回の授業改善で満足せず、さらに学び続ける意欲を持っていること、研修前に共に持っていた問題意識が研修で刺激され、発展した可能性があることが明らかになった。さらに、自己研修型の教師養成を目指す研修では、教師のビリーフに働きかけ、参加者の問題意識を顕在化し、研修実施者・参加者間で共有していくこと、学んだことを実践し、結果をふり返る機会を作ること、継続的な研修参加を促すことが重要であることが示唆された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper analyzes two Thai novice Japanese-language teachers' beliefs on "good Japanese-language teachers" using PAC analysis, to assess their change in beliefs after a training program. The paper makes it clear that both teachers:1) made improvements in their teaching practice, which were stimulated by what they learned during the program,2) observed their students' responses, then evaluated their new lesson plans as effective, and3) were not totally satisfied with the improvements, and therefore showed motivation for more learning.It also points out the stimulation by the program may have increased the two teachers' awareness of the issues they faced before participating the program.These findings suggest following three important steps for developing self-directed Japanese-language teachers:1) promote clarification and sharing of beliefs among the teachers, 2) arrange opportunities to put into practice what teachers learned and reflect on the practice, and 3) encourage teachers to participate in the program repeatedly.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 8, p. 23-39, 発行日 2012-03-01
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 2
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00007759699
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:26.095723
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3