Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
『まるごと 日本のことばと文化』における海外の日本語教育のための試み |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
An Attempt to Teach Japanese as a Foreign Language in Marugoto: Japanese Language and Culture |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
JF日本語教育スタンダード、教材開発、相互理解、課題達成能力、異文化理解能力 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000121 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
著者 |
来嶋, 洋美
柴原, 智代
八田, 直美
KIJIMA, Hiromi
SHIBAHARA, Tomoyo
HATTA, Naomi
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
実践報告 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Practical Report |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
『まるごと 日本のことばと文化』は国際交流基金が開発中の相互理解のための日本語教科書である。本稿では『まるごと』が、日本語の運用力と異文化理解をどう捉え、教材化したかを述べた。まずJF日本語教育スタンダードで従来の日本語教育におけるレベル設定を見直し、これまで認識されていなかったA1レベルという熟達度を取り入れた。また、学習目標は具体的な言語行動の形(Can-do)で表わし、これによって運用力も評価する。次に日本語の教え方を見直し、学習活動を考える上では習得の認知的プロセスを参照し、言語インプットを重視した指導法を取り入れた。異文化理解能力を養うためには、知識、技能、態度の側面に働きかけた。さらに本稿では相互理解につなげるために『まるごと』で学習する談話の例についてもとりあげる。現在、海外で本書を試用している教師からは、学習者に聴解力がついてきた、積極的に話そうとするなど、肯定的な反応を得ている。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Marugoto: Japanese language and culture is a series of Japanese coursebooks for mutual understanding. This paper reports on how Japanese language proficiency and intercultural competence are interpreted and embodied in `Marugoto'. The new attempt in `Marugoto', first, is based on the JF standard for Japanese−language Education starting from A1 level which has never been acknowledged. Secondly, it uses Can−do statements, which describe specific human activities with language, for goal−setting and evaluating learners' proficiency. `Marugoto' puts emphasis on language input and practice in teaching, referring to knowledge from cognitive processes of language acquisition. In addition, `Marugoto' focuses on the knowledge, skill and attitude of learners to enhance intercultural competence. Finally, this paper offers some examples of conversations for mutual understanding in `Marugoto'. `Marugoto' is now being tested, and we have received positive feedback from teachers and learners abroad. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 10,
p. 115-129,
発行日 2014-03-01
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
8 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00008999680 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |